Odp: *problem* *polskiego* *Internetu*. - bylo oswiadczenie w sprawie artykulu w PLayboy'u

Autor: paula (tirsa_at_priv2.onet.pl)
Data: Mon 26 Jun 2000 - 21:14:38 MET DST

> Katalog dobr osobistych przedstawiony w art. 23 kc jest niezamkniety.
> Pozwala
> na definiowanie nowych dobr osobistych czloweka.
> Wydaje mi sie, iz z punktu widzenia Polskiego Internetu powinno byc
istotne
> chronienie czci, dobrego imienia, nazwisk, wizerunkow i pseudonimow (w tym
> rowniez nickname'ow) obywateli powstajacego spoleczenstwa informatycznego.

Nick internetowy jako dobro osobiste - to raczej wykluczone. Dobra osobiste
zostaja zidentyfikowane jako takie, gdy obiektywnie da sie stwierdzić, że
opinia społeczna wskazuje na konieczność ich ochrony. Oczywiscie tu sie
pojawia pytanie czy ten walor powszechności ma dotyczyć społeczeństwa jako
takiego, czy też wąską (bardzo, jak na polskie warunki) grupe internautów
można uznać za dla społeczeństwa reprezentatywną. Poza tym osoba która
przybiera pseudonim np. artystyczny, gromadzi pod jego szyldem pewne
wartosci niematerialne i pseudonim ucielesnia właśnie te wartości. Uzywanie
nicka w sieci sluzy generalnie rzecz biorąc temu, żeby się pod nim ukryć i
swobodnie, anonimowo brać udział w życiu sieci ale nie sadzę, żeby ktoś
przywiazywał do niego przesadna wagę, może poza "expertem" ale on jest
psychiczny. Ochrona taka jest wręcz niecelowa, bo im cześciej zmienia się
nick tym większa gwarancja anonimowości. Oczywiscie na drugim biegunie są
sytuacje, gdy ktos zaczyna handlowac w sieci a jego nick zaczyna sie
kojarzyc z pewnoscią transakcji, dobra jakościa terminowoscią dostawy itp.
ale to juz przesuwa cały problem w sferę ochrony firmy, a może nawet znaków
towarowych. w kazdym badx razie nie mozna tu stawiać jakichś generalnych
wniosków

paula