Re: w3cache i aktualizacja zasobow

Autor: Maciej Kozinski (maciek_at_man.poznan.pl)
Data: Mon 26 Jun 2000 - 08:30:58 MET DST

Jaroslaw Rafa wrote:

> Ha! Zawsze mnie zastanawialo, skad ten webmaster ma wiedziec, *kiedy* moze
> zajsc potrzeba aktualizacji strony, zeby odpowiednio ustawic Expires: ???
> Czyzby do standardowych umiejetnosci webmastera powinno nalezec
> jasnowidzenie??? ;-)

Nawet M$ wie, bo przeprowadzil kiedys takie badania, ze czas zycia
strony w danej postaci (bez zmian) wynosi okolo 2 tygodni. Po takim
czasie, jesli na stronie nic sie nie zmienia, klienci przestaja ja
odwiedzac.
 Jesli rzeczywiscie ktos uwaza sie za webmastera, to oprocz umiejetnosci
postawienia kilku znacznikow HTML powinien prowadzic chociaz jakas
polityke produkcji i promocji stron. Jesli nie aktualizuje ich
regularnie, to trudno mowic o profesjonalnym serwisie. Jesli nie ma
wiedzy na temat czasu zycia strony i nie wie jak optymalizowac swoja
tworczosc pod katem jej najlepszego dostarczania w sieci - to trudno
mowic, ze jest zawodowcem. Tu sie zgadzam calkowicie z Jankiem R.
 Dodam tylko, ze np. serwer Apache pozwala na sformulowanie pola
"Expires" w sposob elastyczny - np. jako czas okreslony od momentu
wizyty danego klienta. Mozna wiec - nie wyliczajac co do minuty
"Expires" zapewnic sensowna rownowage miedzy czestoscia sciagania a
aktualnoscia kopii w cache'u - oczywiscie, jesli do calego zagadnienia
nie podchodzi sie z gory z uprzedzeniem.

MK

--
Maciej Kozinski
Poznanskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe