Re: RBL # Re: prosba pouczenie (informacja)

Autor: Marek Kuchciak (mkc_at_ccs.pl)
Data: Mon 27 Mar 2000 - 13:03:10 MET DST

Krzysztof Czuma wrote:

> Otwarcie mowiac: zupelnie od rzeczy i bez sensu. Ja zarzucam RBL, ze
> ukrywa liste blokowanych serwerow, Pan odpowiada: mozna ustalic czy
> konkretny serwer jest blokowany czy nie.

Pisałem już (i nie tylko ja), że opublikowanie tej listy byłoby
wspaniałym prezentem dla spamerów. Jasne?

> Jesli raczy Pan wziac pod uwage, ze koszt rejestracji domeny jest
> mniejszy niz 1 grosz rocznie, a NASK bierze za to 3 tys. groszy, to
> jednak wydaje sie, ze cokolwiek przesadzili.

Nie akceptuję działań konkretnego rejestratora domen, jakim jest NASK.
Nie znaczy to jednak, że uważam, że domena powinna kosztować
przysłowiowy 1 grosz rocznie ("przysłowiowy", bo rzeczywisty koszt jej
utrzymywania jest jednak pewnie wyższy).

> Konkretnie Pan by sie chetnie podjal "rozwijania Internetu"? :)

A deklarowałem taką chęć? Jeśli ma Pan na to ciekawy pomysł i jest Pan
godny zaufania, to nie mam nic przeciwko, żeby to Pan się tego podjął.
Oczywiście publicznie się z tego rozliczając.

> A jak sad rejestrowy rozwiazuje przypadek rownoczesnego ubiegania sie o
> ta sama nazwe przez kilka spolek?

Różnica jest taka, że z technicznego punktu widzenia nie ma
przeciwwskazań dla istnienia dwóch spółek o takiej samej nazwie, zaś
istnienie dwóch takich samych domen jest niemożliwe. Jak napisał Jarek
Rafa, DNS siłą rzeczy musi być jakoś zcentralizowany.

> No, to system nazw w Internecie jest naganny. Ja tez tak mysle ale z
> innych powodow.

Nie wyobrażam sobie funkcjonowania systemu takiego, jak DNS, bez
istnienia globalnego porozumienia. Złem jest tylko monopol w zakresie
dokonywania rejestracji, ale, o czym tu już pisano, problem ten został
rozwiązany, choć nie w .pl. Od istnienia zcentralizowanego repozytorium
nazw domenowych nie da się jednak odstąpić. Jeśli Pan tego nie rozumie,
to jako zadanie domowe polecam porównać DNS do systemu przydzielania
numerów telefonicznych.

Marek Kuchciak

--
Marek Kuchciak, Wroclaw, Poland   mailto:mkc_at_ccs.pl
standard disclaimer