Re: RBL # Re: prosba pouczenie (informacja)

Autor: Maciek Uhlig (muhlig_at_us.edu.pl)
Data: Wed 22 Mar 2000 - 22:01:18 MET

czuma_at_elektron.pl (Krzysztof Czuma) wrote in
<Pine.GSO.4.21.0003222107090.14874-100000_at_amber.elektron.pl>:

[...]

>reklama sieciowa nie jest zadnym znaczacym
>zagrozeniem. To tylko drobna uciazliwosc.

Nie podzielam Pana pogladu. Reklama sieciowa przybiera rozne formy.
Jedne z nich sa mniej uciazliwe i dlatego sa tolerowane (reklama na
stronach WWW), inne sa bardziej uciazliwe i dlatego nie sa tolerowane,
a nawet sie z nimi walczy (spam). Uzasadnieniem dla walki ze spamem
jest przede wszystkim, jak to widze, nachalnosc spammerow, a takze
wykorzystywanie przez nich cudzych zasobow sieciowych bez zezwolenia,
co bez watpienia mozna okreslic mianem oszustwa, a nawet zlodziejstwa.

Prosze sobie tylko wyobrazic, ze codziennie listonosz Poczty
Polskiej dostarcza Panu kilkanascie listow z reklamami, i kaze sobie za
to zaplacic. Jeszcze gorzej, ze Poczta sciaga z Pana konta bankowego
oplaty pocztowe za te listy bez Pana akceptacji. I jeszcze gorzej: ze
wprowadza sie podatek za przyjmowanie reklamowych listow. Do tego Pan
przeciez zmierza - aby bez przeszkod mozna bylo rozsylac junk mail na
koszt odbiorcy.

No wiec ja sie na to nie zgadzam i mam nadzieje, ze pozostanie Pan w
mniejszosci.

[...]
... RBL ...
[...]
>To byly enuncjacje w obronie wolnosci obiegu korespondencji w sieci
>Internet.
[...]

Istotnie, wydaje sie ze w dzialalnosci tworow typu RBL mozna dopatrywac
sie zagrozenia dla wolnosci slowa w Internecie. Wystarczy wyobrazic
sobie, ze w bazach danych o spammerach umieszczone zostana adresy
nadawcow nie bedacych spammerami, ktorzy jednak maja do przekazania
istotne tresci. Jednakze nie nalezy zapominac, ze decyzja o tym, jaka
poczte nalezy przyjac, zalezy od odbiorcy. To odbiorca decyduje, czy
przyjmie mail z blacklisty, czy tez nie. I tutaj technologia nie
wymusza korzystania z uslug instytucji typu RBL. Gdy admini uznaja, ze
RBL nie jest im potrzebny, lub ze dziala na ich szkode, po prostu usuna
regulke z konfiguracji sendmaila.

Maciek