Telekomunikacja Polska S.A. i wykonywany przez nia proceder zawyzania cen w stosunku do kosztow

Autor: futszaK (futszak_at_WYTNIJTO.dione.ids.pl)
Data: Fri 07 Jan 2000 - 11:22:10 MET

RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl (Jaroslaw Rafa), napisal:

>Zaraz, zaraz! Co maja lacza stale (o tym ja pisalem) do polaczen z
>numerami 020xxxx ???

i to i to jest dostepem do Internetu, i tu i tu daje sie zauwazyc
monopolistyczna pozycje tpsa ktora z jednej strony nie dopuszcza
malych firm do innych niz tpnet sieci szkieletowych tlumaczac sie
brakiem mozliwosci technicznych, a z drugiej strony nie dopuszcza na
normalnych zasadach (czytaj taryfikujac zgodnie z kosztami
rzeczywistymi) malych klientow laczacych sie przez lacza komutowane do
dostawcow Internetu argumentujac to koniecznoscia podwyzszania cen za
polaczenia komutowane.

Coby nie patrzec w obecnym czasie pieniadze a wiec i srodki na dalszy
rozwoj bierze sie _z_powszechnosci_uslug a nie z bogatych klientow
ktorych jest niewielu.
Aby provider mial mozliwosc normalnego funkcjonowania, ceny za dostep
do jego urzadzen powinny byc znosne, a obecnie przy ciaglnych
podwyzkach jest to coraz mniej realna wizja.

Malo klientow drobnych to i mniejsze szanse rozwoju providerow, ktorzy
musza szukac rozwiazania w sferze uslug, a nie oferowania dostepu,
pomimo ze ten drugi rynek ciagle charakteryzuje sie przewaga popytu
nad podaza (co slychac szczegolnie po 22).

To bylaby szansa dla malych firm, niestety telekomuna BEZKARNIE
STOSUJE PRAKTYKI MONOPOLISTYCZNE i nikt na to nie reaguje.

Acha, gdyby firmy providerskie zaczely zyskiwac takich klientow, to
powstalyby nowe, zwiekszylyby sie szanse na otrzymanie tanio lacza
stalego.

Teraz jeszcze odnosnie decyzji urzedu antymonopolowego:
Decyzja ze _ceny_polaczen_lokalnych sa zbyt niskie jest sluszna przy
zalozeniu ze z tych polaczen korzysta sie malo.
Z duzym stopniem prawdopodobienstwa moge stwierdzic, ze 100PLN bylaby
cena wystarczajaca do pokrycia kosztow rzecvzywistych polaczen
lokalnych niezaleznie od ich ilosci.
Koszty zainstalowania linii to okolo 1000$ czyli jakies 4500PLN, co
jasno mowi ze po 4 latach taka linia zaczyna sie zwracac (placac
rachunki 100PLN), natomiast osoba placaca 30PLN/mies potrzebuje juz
3.5 raza wiecej aby koszty takiej linii splaci.

poniewaz wiekszosc abonentow to wlasnie tacy ludzie (placacy po
30PLN/mies) liczy sie liczba sumarycznych wplywow (nalezy pamietac ze
koszty utrzymania sieci w przeliczeniu na jednego abonenta niewiele
zaleza od genereowanego przez niego ruchu, siec dostepowa to ok.70%
kosztow calej sieci w przeliczeniu na jednego aboneta)

Niestety jak na razie problem Internetu nie jest zauwazalny przez
gremia od ktorych zaleza te decyzje, a moze prawdziwna przyczyna jest
to, ze uzytkownicy Internetu dra morde na news-ach, a nie chce im sie
wyslac formalnego wniosku o zmiane stanu rzeczy ???

Tak swoja droga gdzie sa providerzy ???
Miala byc izba handlowa zrzeszajaca dostawcow Internetu i co ???
A moze lepiej sprzedawac przyslowiower ogorki i nie narazac sie
wielkiej osmiernicy z napisem TPSA ???

pozdr
Tomek Kruk
Jast-Komp