Re: Precz z CENZURŻ na polskich news!

Autor: Sławomir Białek (civic_at_patek.bildex.net.pl)
Data: Tue 26 Oct 1999 - 21:57:52 MET DST

Z technologicznego punktu widzenia być może nie.

Co by było gdyby swojego czasu nie był kasowany cp1250?
IMHO pewnie do dziś mielibyśmy mieszanke na grupach iso, cp1250,
ktoś widząc te dwa wprowadził by jeszcze swój trzeci, żeby nie być gorszym.
Jeżeli by ktoś nie ustalił jakiś zasad i nie wymusił ich siłą,
to producenci tacy jak microsoft podyktowali by nam swoje,
bo nie jest tajemnicą, że jest taka jest polityka takiej firmy.
Do dziś byłoby masę dyskusji na temat wyższości iso i cp1250,
takie jak bywały w tamtym okresie. Kompletny burdel.

To samo dziś się za przyczynkiem niektórych osób zaczyna dziać
przez unicode. Zauważcie, że nikt nie kasował unicode do pewnego
momentu. Akcja zaczęła się dopiero gdy Baba Naga wymyśliła
nowy sposób zaśmiecania newsów - zamiast jednego postingu
(niech będzie i w unicode) wysyłała trzy. Jeden - do tego
z subjectem rozwalającym wątkowanie w niektórych czytnikach - tzw.
rozdzielacz, oraz dwie wersje właściwego postingu, jedna w iso-8859-2
druga w utf8, i jeszcze z (nie)odpowiednio ustawionymi refences
co by się to bardziej w oczy rzucało.

Tolerujmy to, a przybędzie nam więcej tego typu szaleńców
usprawniających nam na siłę (o, to nie administratorzy robią
coś użytkownikom na siłę) USENET, a za rok, dwa... korzystanie
z niego będzie miało tyle sensu co korzystanie z #polska na irc.
Albo ze swoimi pomysłami wejdzie jakiś microsoft... wierz mi,
że gdyby nie zdecydowany opór środowisk nie-microsoftowych potrafiliby
coś wcisnąć userom.. i za niedługo
bez posiadania darmowego softu ich produkcji dołączanego do systemu
operacyjnego kosztującego 100$ rocznie, korzystanie z USENETu
nie będzie miało sensu.

Jednak na razie trzeba było ukrócić to unicode. Dla porządku,
żeby nie psuć jeszcze bardziej usenetu. Nie chcę usenetu,
gdzie każdy posting będzie wysyłany w 10 kopiach - html,iso-8859-2,
utf8,base64,z .vcf itd...

--c

ps. przepraszam, że w niektórych momentach posting ten ma wyraz
    trochę anty-microsoftowy, ale to naprawdę tylko przykład...