Re: telefon vs internet (bylo Re: Lacze TPSA)

Autor: Robert R. Wal (rrw_at_reptile.eu.org)
Data: Fri 22 Oct 1999 - 11:15:39 MET DST

On 99.10.21 Jaroslaw Rafa pressed the following keys:

> O wlasnie.

Ech... Leży przede mną elektroniczny token banku PEKAO SA. Token ten
otwiera przede mną podwoje oddziału elektronicznego tego banku i...
Operacje w tym oddziele są tak bezpieczne jak to tylko możliwe.

O co tu chodzi? Ten token, to taki malutki komputerek, który wykonuje
operacje w oparciu o algorytm z kluczem publicznym[1]. Dodatkowo token jest
jedynym miejscem, w którym przechowywana jest część tajna mojego klucza. Na
serwerze PEKAO SA jest tylko część jawna, która pozwala _wyłącznie_ na
identyfikację złożonego przeze mnie podpisu elektronicznego[2], ale nie
pozwala na jego wygenerowanie.

Operacje na koncie wykonywane są przez połączenie szyfrowane, a poza tym
każde zalogowanie do systemu i każda dyspozycja finansowa muszą zostać
indywidualnie potwierdzone podpisem elektronicznym.

Proszę o podanie słabego ogniwa w tym systemie, które nie występuje przy
bezpośrednim połączeniu z bankiem.

Bo niewątpliwą zaletą jest to, że dyspozycji na moim koncie mogę dokonywać
z dowolnego miejsca na ziemi, które ma dostęp do serwera
https://www.oe.pekao.com.pl/ i mogę całkowicie olać kwestię podsłuchu
połączenia, komputera na którym pracuję itp. I jedynym oprogramowaniem,
jakiego do tego potrzebuję jest przeglądarka WWW ze wsparciem dla SSL.

Robert

[1] jak RSA, DSA i podobne.
[2] podpis elektroniczny to operacja chalenge-response -- serwer wypisuje
 pewien ciąg znaków, ja wklepuję go do tokena, który generuje odpowiedź, a
 następnie serwer przy użyciu klucza publicznego sprawdza, czy odpowiedź
 jest poprawna; istnieje więcej niż jedna możliwa odpowiedź, a serwer nie
 jest w stanie jej wygenerować sam na podstawie klucza publicznego, może
 tylko przy jego użyciu sprawdzić, czy jest poprawna.

--
Providing conscience for those who have none -- ``Aeon Flux''