Re: Precz z CENZURĄ na polskich news!

Autor: Robert Redziak (rekin_at_flateric.lodz.tpnet.pl)
Data: Sun 24 Oct 1999 - 03:20:43 MET DST

On Sat, 23 Oct 1999 22:57:31 GMT, Zbigniew <stettin_at_polbox.com> wrote:

>Czy TPNET jest prywatny ?

 IIRC Telekomuniakcja Polska SA jest spółką akcyjną chyba z udziałem Skarbu
 Państwa. Ale nawet jeśli jest ten udział to nie oznacza to że jest to
 przedsiębiorstwo państwowe, jest to normalny podmiot gospodarczy jakich
 wiele (no może prawie, lata monopolu dały mu taką pozycję że nawet do
 zlikwidowaniu monopolu na usługi telekomunikacyjne przygniatająca przewaga
 nadal istnieje). Do TPSA należy taki twór co się nazywa PolpakT
 - taka śmieszna sieć pakietowa będąca jednocześnie siecią szkieletową
 TPSA. (mam nadzieję że dobrze się wyrażam)

>Mnie interesuje tylko TPNET - z innych bezposrednio nie korzystam a jezeli

 Serwery TPSA (m. in. news.tpnet.pl) to insfrastruktura stworzona na
 potrzeby Polpaku, swoje funkcje dla ludzi łączących się przez 0202122
 spełniają niejako przy okazji (przynajmniej tak ja to widzę).

>Nie istnieje pojecie darmowe ! Ktos płaci chociaz za prad, sprzet i
>konserwacje. Admini byc moze pracuja za darmo ? Pytam , jak finansowo
>jest utrzymywany np. serwer TPNET ? czyli kto jest jego włascicielem ?

 To proste. Płacisz za połączenie? Płacisz. Każdy kto się przyłącza do
 Polpaku w jakiś sposób płaci (impulsy, ryczałt miesięczny itp.). Z tego
 jest jakaś pula pieniędzy przeznaczona na utrzymanie infrastruktury, czyli
 m. in. serwerów.

>Ta uwaga nie dotyczy mnie. Jestem przeciwny wysylaniu HTML a do dyskusji
>właczylem sie gdy usłyszalam o wielkiej łasce jaka jest dostep do serwera.

 No bo w zasadzie to jest. Przecie taki news.tpnet.pl wcale nie musi
 działać, podejrzewam że ludzie i tak by się łączyli via 0202122, bo jest
 to najtańszy (?) sposób, bo nie wszyscy potrzebują dostępu do newsów itd.
 itp.

>Jak wspomniałem , w dzisiejszym swiecie nic nie jest za darmo (zreszta
>nigdy nie było) . Serwer ktos utrzymuje i z cała pewnoscia nie robi tego z
>dobroci serca. Chetnie poznam mechanizm finansowania "darmowych"
>serwerow.

 To jest tak. Serwer wykonuje jakąś swoją funkcję, a przy okazji stoi
 jeszcze na nim jakiś inn czy inny typhoon, dzięki któremu Ty masz radochę
 z czytania newsów. Ten daemon wcale nie musi tam działać i nagle dnia
 któregoś może się okazać że rzeczywiście tak jest, lub też na dzień dobry
 spotykasz się prośbą o autentykację. Nikt Ci nie każe obnosić się swoją
 dumą i rzucać wszystko w cholerę, wystarczy że okażesz minimum
 wdzięczności komuś, kto postawił dany serwer, bo zrobił to po to by służył
 on innym.

 Pozdrawiam.

--
------------------------------[rekin_at_supersonic.pdi.net]---