Prawo a spam bylo: ---- >>>> SPAM z adresu ewps.com.pl -- podjęte przeze mnie działania

Autor: VaGla (vagla_at_muza.com.pl)
Data: Wed 29 Sep 1999 - 15:27:37 MET DST

> I co dalej? Jestem nie mniejszym wrogiem spamu niz wszyscy przedmowcy,
> ale tez nie znam aktu prawnego w Polsce, ktory zabranialby jego
> rozsylania. Owszem, netykieta, normy obyczajowe itp., ale nie przepisy
> prawne - takowe istnieja np. w Austrii, ale nie u nas.
> Marek Trenkler

no tak... postawilem ostatnio ostrozna teze, ze do takich akcji mozna
zastosowac art. 23 i 24 kc tez 43 kc i 448 kc. IMHO przy okazji spamu
naruszane sa lub zagrozone takie dobra osobiste czlowieka (osoby prawnej
w zwiazku z art 43 kc) jak prawo do prywatnosci, wolnosc komunikacji
(np. przez zawalenie skrzynki badziewiem, co moze w skrajnych
przypadkach spowodowac uniemozliwienie wlogowania sie na konto...)
przy czym to ostatnie jest w doktrynie kontrowersyjne. Rowniez nazwisko i
pseudonim sa chronione. Te wszystkie pojecia sa w doktrynie
zdefiniowane wiec nie bede wyjasnial o co chodzi (uwaga - bo czesto
definicje doktrynalne sa ujete nieco inaczej niz w potocznym rozumieniu
tychze)...

Taki sobie wyrok polskiego sadu na temat troche inny, ale per analogia
mozna by pokombinowac: "Dobro osobiste podlega ochronie prawnej,
gdy jest zagrożone cudzym bezprawnym działaniem. Nie można wszakże
przyjąć, iżby posłużenie się danymi osobowymi osoby fizycznej w ofercie
handlowej do niej skierowanej było bezprawnym działaniem oferenta.
Podstawowe dane osobowe człowieka (nazwisko i imię) są jego dobrem
osobistym, ale jednocześnie są dobrem powszechnym w tym znaczeniu,
iż istnieje publiczna zgoda na posługiwanie się nimi w życiu społecznym
(towarzyskim, urzędowym, handlowym itd.). Dopóki więc dane osobowe
człowieka są używane zgodnie z regułami społecznymi, nie można mówić
ani o bezprawności działań innych osób, ani o zagrożeniu dóbr osobistych
tymi działaniami" (Wyrok s.apel. z 15 marca 1996 r. I ACr 33/96, OSA
1996/7-8/31 - z uzasadnieniem).

W takiej sytuacji Netykieta miala by donioslosc prawna jako zbior
(niekompletny) regul spolecznych w danym spoleczenstwie (internautoow)
byl na tej liscie sygnalizowany juz jeden proces opierajacy sie na
Netykiecie
ale nie w Polsce. To sie da zrobic jakby ktos chcial przetrzec sciezke ;)
Wydaje mi się że bezprawnym działaniem, naruszającym dobra osobiste
będzie właśnie wysyłanie na dużą skalę spamu, a zbierane za pomocą
specjalnego oprogramowania dane osobowe (imię, nazwisko, pseudonim)
są wykorzystywane w moim odczuciu niezgodnie z regułami społecznymi.

Nie wdajac sie w dluzsza analize chcialbym tylko zwroocic uwage, ze
mozliwe by bylo pociagniecie do odpowiedzialnosci ISP'ow za spam
ludzikoow z ich domen...(skroot myslowy)

Inna sprawa ze polskie sady nie maja wykwalifikowanej kadry, ktoora wogoole
wiedziala by co to spam, i jeszcze problem makroskali danego zjawiska -
czyli
przecietny user do sadu nie poojdzie a jakby poszedl to by nie dal rady nic
zrobic,
ale zaspamowana firma, serwis newsowy czy provider (co to mu klientoow
zaspamowalo) wydaje mi sie bedzie mial taka legitymacje czynna do
poszukiwania
ochrony w sadzie.

To co napisalem wyzej to ostrozne tezy, wiec nie krzyczcie na mnie zabardzo
;)
aha.. i prosze sobie nie robic zabardzo nadziei na duza kase w przypadku
uwzglednienia powoodztwa... generalnie raczej sad bedzie stosowal
niemajatkowe
srodki ochrony, chodz droga do uzyskania odszkodowania na zasadach ogoolnych
jest otwarta no i pozostaje jeszcze 448 kc.
Piotr 'VaGla' Waglowski
http://www.vagla.muza.com.pl | http://www.wiaraa-news.z.pl |
http://www.muza.com.pl | vagla_at_muza.com.pl | vagla_at_irc.pl |
IRCnet: VaGla on #wiaraa #warszawa #pl-opers | ICQ: 30733977