Re: Panie Płókarz, proszę przyjšć

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Tue 31 Aug 1999 - 23:50:07 MET DST

Grzegorz Staniak <gstaniak_at_zagiel.pl> writes:

> Kto mówi o adminie? Myślę, że to można akurat zostawić użytkownikom,
> trzeba by tylko się troche zorganizować.

Aaa, uzytkownicy. Swietnie. Np. taki Tomasz Plokarz?

> OK, zgoda. Ile polskich serwerów bierze feed z zagranicy?

Nie wiem. Chociaz wlasciwie powinienem byc jedna z osob lepiej
poinformowanych, ale jedyne co moge powiedziec, to to, ze na pewno
sa serwery, ktore biora jakis feed z zagranicy, i "nikt" o tym nie wie.

> Możesz rozwinąć?

Co mam rozwinac? Fakt, ze po wycieciu grup z ICMu, TASKu, NASKu czy
innych znanych serwerow wplynie to praktycznie tylko na zestaw grup
znajdujacy sie na dokladnie tych serwerach, i to tylko do momentu,
w ktorym ktos znowu podobne grupy pozaklada? (Bo _identyczne_ grupy
to mozna zablokowac, mimo ze nie jest to wygodne i w przypadku wiekszej
ich ilosci moze negatywnie wplynac na wydajnosc serwera).

> A gdzie ja pisałem, że admini mają robić taie rzeczy? Czy wszyscy
> administratorzy Usenetu w Polsce nie potrafią czytać? Czy może tylko
> dręczy ich nerwica natręctw pod nazwą "cenzura prewencyjna"?

A kto mialby to robic? Pretensje byly do ICMu. Nie slyszalem, by
zatrudniali tam kogokolwiek, kto moglby sie tym zajac. Podobnie jest
prawdopodobnie w przypadku dowolnego serwera news w Polsce.

Jesli ktos sie tym zajmie spolecznie, moge mu tylko pogratulowac
(i niestety wspolczuc). Ale rowniez bardzo niechetnie chcialbym, by
bylo to robione za pieniadze z podatkow - uwazam, ze sa pilniejsze
potrzeby, a jesli nie, to chetnie bede placil nizsze podatki niz
kasowanie produktow przestepcow (bo samych przestepcow nikomu sie scigac
nie chce).

> [...]
> czy HowTo na temat adresów "abuse", informacji o serwerach pod
> adresami http://news.server/, trybu załatwiania spraw zgłaszanych
> przez adres "abuse" etc. - tak, żeby użytkownik wiedział na co może
> liczyć. Coś mi się też kręci po głowie, że może dałoby radę zrobić
> rejestr postów usuwanych po sygnałach, niekoniecznie
> superszczegółowy, wystarczyłyby Msg-IDs i nazwy grup. Może jeśli nie
> po nazwie, to po powtarzającej się nielegalnej zawartości. Po
> iluśtam interwencjach taka grupa alt.* mogłaby się dostawać na
> czarną listę i być usuwana z wszystkich polskich serwerów.

A po co robic taka czarna liste? Przeciez grupy mozna powycinac bez tego,
zwlaszcza te o oczywistych nazwach. Chyba nawet MS Internet Explorer
powinien do tego wystarczyc - albo telnet.

> Nie mówie tylko o spamie w Usenecie. Taki np. MAPS/RBL robi się sam
> automatycznie?

W praktyce tak, w kazdym razie oni tam nie musza przegladac wszelkiej
korespondencji w celu wykrycia spamu.

Ale RBL rozni sie nieco od koncepcji kasowania "uczeszczanych" grup
- oni scigaja sprawcow, a nie np. medium, po ktorym sie spam przesyla.

> Kto mówi o programie?

To takie modne slowo, mozesz nazwac to np. sztabem ludzi lub ochotnicza
straza prawa.

> Czepialstwo. Jeśli nie znał nawet pojęcia Msg-ID, jak mógł
> zabezpieczyć dowody?

A skad ja mam wiedziec, ze nie znal? W ogole mam wrazenie, ze znal sie
dosc selektywnie - nie znal Message-ID, nie znal emaila, ale znal
news, alt.binaries.pictures.erotica.itd, a nawet wiedzial co i jak
wyslac do gazety.
Poza tym - nawet zakladajac przypadkowe skasowanie tych listow - ktos
tu podal informacje w jakim pliku na jego wlasnym komputerze znajduje
sie log z tymi informacjami.

> Czepialstwo^2. Równie dobrze mógłbyś jako administrator kazać ścigać
> gościa, który skasował post pedofila z alt.* a tobie go forwardował
> na "abuse@".

Nie, gdyby to forwardowal mi (czyli jak rozumiem wedlug Ciebie
odpowiedniej osobie do forwardowania takich rzeczy), to bym sie nie
"czepial".

> Oczywiste dla Ciebie, dla mnie, i administratorów ICM. Niekoniecznie
> dla reszty świata.

Coz. Jak to bylo z ta nieznajomoscia prawa?

> Mógł nawet nie wiedzieć o takiej możliwości. Nie ma na ten temat
> zbyt wiele informacji.

Ale o tym, ze grupy da sie w ogole usunac to chyba wiedzial?
Moze uwazal, ze w gazecie znajduje sie centrala, ktora takie rzeczy
usuwa?

> Jak juz pisałem, różne są odruchy. Jedni lecą do administracji, inni
> na policję, jeszcze inni do prasy. Jemu się zdawało, że wykrył
> "aferę" i chciał ją nagłośnić. Potrafię to zrozumieć.

Ja tez to rozumiem, ale jestem bardzo daleki od akceptowania takiego
zachowania.

I to jest dla mnie wlasnie jednoznaczne.

--
Krzysztof Halasa
Network Administrator