Re: Rzepa kontra Newsy na ICM again

Autor: Grzegorz Staniak (gstaniak_at_ajax.umcs.lublin.pl)
Data: Fri 20 Aug 1999 - 15:46:32 MET DST

Nina Liedtke wrote:

> On Fri, 20 Aug 1999 00:32:06 +0200, Krzysztof Czuma <czuma_at_elektron.pl>
> wrote in article <Pine.GSO.4.10.9908200004520.20421-100000_at_amber>:

[...]

> Za pieniądze podatników gromadzono, przetwarzano, przechowywano i
> udostępniano zarówno pornografię (zbiór 'obscena' w Bibliotece Narodowej
> i w Jagiellonce), jak i dzieła 'godzące w ustrój Polski Ludowej' (np.
> wydawane przez Emigrację na Zachodzie; także ulotki, należące do
> kategorii DŻS - 'dokumenty życia społecznego') _nawet_ w stanie wojennym

[...]

> Ech. Marzeniem moim jest, żeby jakaś duża biblioteka - Narodowa albo
> Jagiellonka - zaczęła prowadzić serwer newsów i archiwum postów -
> polskie, szybsze DejaNews (w ramach DŻS-ów). Dyrektorzy bibliotek pewne
> rzeczy (np. takie, jak KOMPLETNOŚĆ zbioru) mają we krwi i nie braliby
> się za cenzurowanie czegoś, co w oczywisty sposób ocenzurować się nie
> da.

Mimo, że zgadzam się ogólnie z tezą, nie zgadzam się z argumentami.
Archiwizacja to nie to samo co rozpowszechnianie. Niezależnie od
głupoty całej rzepowej afery, faktem jest, że o ile można, o tyle
powinno się _rozpowszechnianie_ treści takich jak pornografia
dziecięca/przemoc seksualna/zoofilia maksymalnie ograniczać.
Archiwizacja to zupełnie oddzielny temat (a np. policyjne archiwum
newsów składujące całokształt polskich feedów pewnie wzbudziłoby
mniej entuzjazmu niż "biblioteka").

Techniczne aspekty to inna sprawa, ale nie wierzę, że czegoś nie
dałoby się zrobić. Jeśli można walczyć z open-relayami i spammerami,
można by też chyba wprowadzić system wczesnego ostrzegania przed
grupami alt.* niosącymi nielegalne treści, tworzyć jakąś listę grup
przeznaczonych do odstrzału. To nie zapobiegłoby tworzeniu coraz to
nowych, pod innymi nazwami, czy wysyłaniu na inne grupy ale...
zawsze krok w dobrym kierunku.

Niezależnie od wszystkiego, akurat Usenet naprawdę nie jest głównym
kanałem wymiany pornografii dziecięcej. Dzielni reporterzy mogliby
zamiast podniecać się Internetem przejść się na targowiska, poszukać
kontaktów zagranicznych...

--
Grzegorz Staniak <gstaniak_at_zagiel.pl>