Re: Zoltrix Phantom - pomocy...

Autor: Miroslaw Kwasniak (pisz_do_mnie_na/mirek.kwasniak_at_zind.ikem.pwr.wroc.pl)
Data: Sat 07 Aug 1999 - 17:14:47 MET DST

Bzyk <frydel_at_friko7.onet.pl> wrote:

B>Pajonk Hfat wrote:
B>Najsmieszniejsze jest to, ze modem (Zoltrix na slot ISA) dostalem od kumpla
B>bez zadnych dodatkowych papierow (instrukcji). Ma samej plytce sa zworki, ale
B>nie ma zadnych opisow. Kombinowalem ze zworkami jak tylko sie dalo... i nic,
B>modem caly czas zglaszal sie na com2...Czy jest mozliwe, aby byl to tak zwany
B>winmodem (slot ISA??)myslalem ze winmodemy sa budowane tylko w oparciu o PCI.
B>O ile mi wiadomo, to wlasnie w winmodemach nie da sie ustawic z jakiego chcemy
B>korzystac portu.
> [...]

Ogólnie modemy nie sprawiające większych problemów konfiguracyjnych i
kompatybilne z dowolnym system operacyjnym to wpełni sprzętowe modemy
zewnętrzne (dla dowolnego kompurera, także nie PC) oraz wewnętrzne udające
sprzętowo standardowy port COM (celowo piszę o COM, a nie RS232 czy coś
takiego, bo chodzi o standard komunikacji procesora z kartą, a nie o
komunikację karty ze światem zewnętrznym) podłączane do określonej
magistrali np. ISA (wg. najnowszej specyfikacji PC by M$ są one już nie
kompatybilne - pecety wyposażone w magistralę ISA nie otrzymają certyfikatu
zgodności z systemami W'2000+ :( ) lub PCI (tak, tak - takie też istnieją).
Modemy takie (uniwersalne) powinny choć w przybliżeniu spełniać standard AT
(aktualnie niezdefiniowany, bardzo historyczny!!!) lub mogą być tzw.
dumb-modem (konfigurowane w jakiś niezależny sposób, np. przełącznikami),
które udają (funkcjonalnie) zwykły drut łączący dwa porty COM (np. GORAMO,
YUKO i inne). A, że M$ się wypiął (częściowo) na dumb-modemy to inna sprawa.

Czas zawsze idzie na przód, standardy się dezaktualizują, pojawiają się nowe
- czy lepsze to czas pokaże.

Uff, gorąco - nie chce mi się dalej ciągnąć tego wątku (a już chciałem
napisać coś dłuższego).

Wracam do pytania. Winmodemy to pojęcie bardzo nie zdefiniowane. Ogólnie
uważa się za takie modemy chodzące tylko pod sytemami M$ (głównie W95/98, na
ogół nie chodzą pod W'NT/2000 - podobno ma być coś takiego jak W2000
personal edition - chwyt reklamowy (no przecież mam W2000) - niby 2000, a
tak na prawdę kolejny wynalazek z ciągu 95/98).

Przyczyny uznania za winmodem są najczęściej dwie:
1) niekompatybilność z modemami AT/dumb - do konfiguracji i użytkowania
wymagane jest specjalne oprogramowanie/drivery.
2) tak znaczne uproszczenie hardware, że fizycznie modem jest wyłącznie
przetwornikiem AC/CA i praktycznie nie ma tam nic więcej niż na najgłupszej
karcie dźwiękowej (no, dochodzi sprzęg z linią telefoniczną), cały zaś
proces analizy (MOdulacji/DEModulacji -> MODEM) jest wykonywany przez
procesor komputera.

O ile sama definicja 1) nie dyskryminuje a priori modemu jako sprzętu
uniwersalnego (dla dowolnego system operacyjnego), to fakt braku driverów
lub ogólnie dostępnej specyfikacji ogranicza zakres zastosowań. Natomiast 2)
(a tak jest chyba w większości przypadków?) utrudnia, a nawet uniemożliwia
zastosowanie takiego pseudomodemu w prawdziwych systemach wielozadaniowych/
wielodostępnych. Wymaganiania stawiane przez modem systemowi wymagają
obsługi real-time (RT) i znacznej mocy obliczeniowej, co może kolidować z
efektywnością reszty systemu. Dlatego poronione rozwiązania windowsowe (nie
tylko modemy) wymagają sprzętu klasy PII/PIII dla zadań realizowalnych w
innych przypadkach przez sprzęt 486 (a nawet 386 czy Z-80).

Wracając do konkretów, kilka przykładów:

Najlepiej sprawdzać u producenta:

56k (WinModems operate only in Windows)
     FMHSP56p (Also Known As FMHSP56i) - ISA
     FMHSP56PCI (Phantom 56K)
     FMHCF56i (Spirit 56K)
     FMSFT56i (Cobra 56K)
     FMPCM56f - PCMCIA

33,600 WinModems (WinModems operate only in Windows)
     FMHSP336i --- to są właśnie ISA winmodemy
     FMHSP336p ---

14,400 Hardware Modems with (RPI) software Error Correction/Data Compression
     FMVOC144
     FM144ATe
     FM144ATf
     FM144ATi
     FM144EXT

RPI było zdaje mi się także dla DOS, ale ponieważ były to fizycznie modemy
bez korekcji i kompresji można je nazwać wczesnymi winmodemami.

Mała dygresja historyczna. Kiedyś (ładnych parę last temu) kupowałem
pierwszy modem (było to w epoce gdy najszybsze modemy były 9600/MNP5).
Zamówiłem modem 2400 (bez korekcji i kompresjii) gdyż tam gdzie miałem się
łączyć były modemy 1200 (chyba ze trzy, było to w epoce przedinternetowej
- Bitnet). Dostałem coś (modem wewnętrzny) co miało obok napisu 2400 na pudełku
naklejkę "software for 4800/MNP7". To software to był tragiczny bitcom z
programową emulacją kompresji i korekcji. Można to uznać za wczesną ideę
winmodemów.

Przykłady nie-winmodemów PCI (niestety są to chyba jedyne na rynku):
  MultiTech MT5634ZPX-PCI
  Actiontec PCI56012 oraz modele tzw. call-waiting
  IBM 33L4618.

Z kolei wielo-modemy MultiTech ISDN tzw. isi (ISA oraz PCI) nie spełniają
warunku kompatybilności z portem COM peceta (czy są AT kompatybilne to nie
wiem), ale nie wymagają dużej mocy procesora, a producent udostępnił
specyfikację oraz drivery do wielu systemów. Wie nie są winmodemami.

Szczególnym kwiatkiem do tej łączki są winmodemy zewnętrzne (spełniające
warunek 1) ) podłączane do portu COM/RS232 - tak, takie istnieją :(
Przykładem są telefony GSM większości firm.

Mirek