Re: ORBS, jeszcze raz

Autor: Jan Rychter (jwr_at_icm.edu.pl)
Data: Mon 07 Jun 1999 - 10:02:28 MET DST

 smarkacz> RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl (Jaroslaw Rafa) wrote: [...]
> [...]

 smarkacz> Cóż, widocznie autor tego artykułu ma ICQ zamiast IQ. Mam
 smarkacz> nadzieję, że w Twoim wypadku tak nie jest, więc spróbuję Ci
 smarkacz> to wytłumaczyć. Celem ORBS jest doprowadzenie do zamknięcia
 smarkacz> wszystkich open relayów. Administratorzy takowych powinni
 smarkacz> być wdzięczni ORBSowi za samo jego istnienie. W przeciwnym
 smarkacz> razie zamiast w jednym ORBSie, ich serwery byłyby wymienione
 smarkacz> w kilkuset czarnych listach, z których usunąć się jest
 smarkacz> znacznie trudniej niż z ORBS. Co więcej, ORBS bardzo
 smarkacz> dokładnie (choć nie tak jak IMHO powinien) sprawdza czy pod
 smarkacz> danym adresem IP jest open relay. Nikt inny się tak bardzo
 smarkacz> nie stara, z reguły dopisuje takiego relaya do deny i ma
 smarkacz> spokój. Co więcej, w przypadku ORBSa możesz być mądry po
 smarkacz> szkodzie, w przypadku prywatnych list jest to dużo
 smarkacz> trudniejsze a często niemożliwe. Teraz jasne?

 smarkacz> I jeszcze jedno, ewentualne możliwości zastraszania lameriady
 smarkacz> mogły się wziąć tylko z dużego zaufania do ORBS, ale tego
 smarkacz> akurat chyba nie muszę Tobie tłumaczyć.

ORBS przesadza.

Jak już wykazano, ich sposób sprawdzania jest potwornie dokładny, a na
różne MTA potrafi dziwnie reagować. Co więcej, sama zasada bardzo mi się
nie podoba, o wiele lepszy jest RBL. Niepokoi mnie też to, co ostatnio
dostałem: ostrzeżenie z ORBS, że co prawda mój komputer nie jest
"open-relay'em", ale jedna z maszyn której pozwalam na wysyłanie przez
mój komputer poczty jest, więc należałoby wpisać do blacklisty i jego i
mnie. Nie pofatygowałem się, żeby sprawdzić, czy naprawdę wpisali.

Czekam tylko aż pewnego dnia ORBS przegnie za bardzo, a wtedy ktoś ich
zignoruje. I jeśli to będzie ważny ktoś (z istotnym serwerem), to
wszyscy grzecznie przestaną ORBS używać, żeby odebrać pocztę od tego
kogoś.

--J.