Re: ORBS, jeszcze raz

Autor: smarkacz (smarkacz_at_anathema.eu.org)
Data: Sat 05 Jun 1999 - 21:56:38 MET DST

RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl (Jaroslaw Rafa) wrote:

[...]
> Na stronach ORBSa jest tez link do artykulu porownujacego ORBS i RBL. Autor
> tego artykulu wyraznie stwierdza, ze ORBS-om zalezy na *zastraszeniu* ludzi,

Cóż, widocznie autor tego artykułu ma ICQ zamiast IQ. Mam nadzieję, że
w Twoim wypadku tak nie jest, więc spróbuję Ci to wytłumaczyć. Celem
ORBS jest doprowadzenie do zamknięcia wszystkich open relayów.
Administratorzy takowych powinni być wdzięczni ORBSowi za samo jego
istnienie. W przeciwnym razie zamiast w jednym ORBSie, ich serwery
byłyby wymienione w kilkuset czarnych listach, z których usunąć się
jest znacznie trudniej niż z ORBS. Co więcej, ORBS bardzo dokładnie
(choć nie tak jak IMHO powinien) sprawdza czy pod danym adresem IP
jest open relay. Nikt inny się tak bardzo nie stara, z reguły dopisuje
takiego relaya do deny i ma spokój. Co więcej, w przypadku ORBSa
możesz być mądry po szkodzie, w przypadku prywatnych list jest to dużo
trudniejsze a często niemożliwe. Teraz jasne?

I jeszcze jedno, ewentualne możliwości zastraszania lameriady mogły
się wziąć tylko z dużego zaufania do ORBS, ale tego akurat chyba nie
muszę Tobie tłumaczyć.

> ktorzy maja open relaye. Potwierdzaja to ludzie z RBL (ktorzy zreszta ORBS-a
> nie lubia), a zacytowana w tym artykule wypowiedz samych ludzi z ORBS-a temu
> nie zaprzecza (choc i wyraznie nie potwierdza: ORBS-owcy po prostu twierdza,
> ze ich nie obchodza reakcje ludzi, ktorych serwery znajda sie w ich bazie, a
> obchodzi ich jedynie aby relay zostal zamkniety - zamkniety w ich pojeciu,
> czyli de facto nie relayowal maili od komputerow spoza swojej podsieci!).

Po pierwsze nie wiesz co piszesz, po drugie jak ktoś nie umie uczciwie[1]
rozwiązać tak prostego problemu jak komputer w ORBS to powinien
sprzedawać pietruszkę a nie administrować siecią.

> Dziwie sie ze spolecznosc internetowa w ogole korzysta z uslugi prowadzonej
> przez ludzi, ktorzy stosuja TAKIE metody dzialania, a nie bojkotuje ich
> generalnie.

JAKIE metody działania? Udostępnienie światu listy komputerów które
przepuszczają wszystko co na drzewo nie ucieka? I proszę, nie
powtarzaj już bzdur o szantażu.

> To, co robi ORBS, to prawie juz tzw. grozby karalne...

Tu bym proponował ZKC.

> Chyba ze naprawde ci ktorzy korzystaja z ORBS- a wyznaja zasade
> "po trupach", ze niewazne jakimi srodkami i jakim kosztem sie
> osiagnie cel, byleby go osiagnac.

Ehh, zaczynam żałować, że nie korzystam z ORBSa, byłbym już pewnie
krwawym BOFHem umazanym w krwi niewiniątek..

--
[Jacek P. Szymański]##[smarkacz_at_anathema.eu.org]##[IRC: smarkacz]
[Network Admin]#####[ZmieńNa_Fanklub: http://anathema.eu.org/znf]