Re: o PESEL na 2000 r

Autor: Expert (expert_at_friko.onet.pl)
Data: Fri 05 Feb 1999 - 10:34:19 MET

> W Krakowie Dziennik Polski 23 stycznia tego roku pisal byl nastepujaco
>
> Koncepcja systemu numerów identyfikacyjnych zakłada, że każdy pesel jest
> indywidualny i niepowtarzalny. Nie ma więc możliwości, by ktoś urodzony
> w 2000 roku miał taki sam numer jak osoba, która na świat przyszła sto
> lat wcześniej
faktycznie kilku stulatkow mieszka i ma sie dobrze.
Ale chyba te inne cyfry nie musza sie powtorzyc, a jezeli maja sie prawo
powtorzyc to chyba jednak Pesel jest niezgodny z Y2.

- twierdzi Marek Benczyński, naczelnik wydziału
> administrowania rejestrami państwowymi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i
> Administracji.
>
> Nasz pesel składa się z 11 cyfr. Sześć pierwszych to data
> urodzenia, natomiast pozostała kombinacja pięciu cyfr oznacza m.in.
> naszą płeć. Pesel urodzonych 1 stycznia 1900 roku zaczyna się od cyfr 00
> 01 01. Czy istnieje zatem - choćby teoretyczna - możliwość, że urodzeni
> w pierwszy dzień 2000 roku będą mieć taki sam pesel jak osoby urodzone
> wiek wcześniej? - Taka sytuacja jest możliwa - twierdzi naczelnik
> Benczyński.
No to jest mozliwa czy nie jest mozliwa ?

- Dlatego osobom urodzonym w następnym stuleciu cyfrę z
> pierwszego "okienka" oznaczającego miesiąc urodzenia będziemy sumować z
> cyfrą 2, w kolejnym stuleciu z cyfrą 4 itd
Ale jezeli inne cyfry pesela sa niepowtarzalne to i tak jest to
niezgodne ze standardem, analogicznie jak obecny wpis daty w
dokumentach:
6 cyfr, do przetwarzania elektronicznego.
..

> Pesel urodzonych 1 stycznia 2000 roku zaczynać się będzie od cyfr
> 00 21 01, 31 grudnia 2000 roku - 00 32 31, 1 stycznia 2100 roku - 00 41
> 01, 31 grudnia 2100 roku - 00 52 31 i analogicznie 1 stycznia 2300 - 00
> 81 01, 31 grudnia 2399 roku - 99 92 31.
Mam jednak pytanie, systemy zapisu daty sa jednak oznaczone i norma i
aktem prawnym, poza tym M$ , inni producenci oprogramowania przyjeli
zgodnie obowiazujace systemy zapisu daty : 6 cyfr lub 8 cyfr lub rok 4
cyfry i miesiac slownie ( lub inne kombinacje), jezeli tak, to
pierwsze 6 cyfr peselu nie moze zostac uznane za zapis daty urodzenia
w zadnym znanym systemie, mowiac inaczej, zapis daty w peselu bedzie
niezgodny z obowiazujacymi normami .

> Do tego czasu nasi potomkowie będą mieć niepowtarzalny pesel. Co
> się stanie w 2400 roku? - O to niech się martwią następne pokolenia -
> mówią w ministerstwie.
Czyli jednak niezgodnosc z Y2.
Interesujacy problem.
Jacek