Re: Bez komentarza...

Autor: J.F. (jfox_at_friko6.onet.pl)
Data: Mon 28 Dec 1998 - 00:58:06 MET

On Sun, 27 Dec 1998 08:47:28 GMT, Wojtek Globus wrote:
>Tak naprawde to juz wystarczajaco duzo zla dla polskiego Internetu
>zrobil ten wlasnie wynalazek tpsa w postaci "darmoweg" dostepu do
>Internetu.

Mam podobne opinie, ale nie az tak radykalne. Zrobil tez duzo dobrego.
Ciekawe jaka bylaby populacja internautow gdyby nie "darmowy" i
ogolnie dostepny numer.

>Wystarczy popatrzec co sie stalo z providerami, oczywiscie nie
>wygineli tylko zmienili branze, ale wielu co powstaloby nie powstalo.

Ale tez powstalo wielu co nie powstaloby. Do dzis nie maja modemow.
Gdzie dostalbys darmowe konto?
Gdyby nie 0202122 to roznica dla Ciebie bylaby tylko taka ze musialbys
wysuplac co miesiac kilkadziesiat zl dla providera. I odczekac az sie
jakis w okolicy zalegnie :-) Nadal mialbys zrywajace 7200.
Przecietny internauta na likwidacji tego numertu zyskalby tylko
wieksze koszta ... i brak dylematu "Placic 25zl, czy dzwonic 100
razy".
A "ogolnopolski" numer ma swoje zalety. Jedziesz do hotelu, wyciagasz
notebooka, dzwonisz, placisz grosze ...

Co do providerow - do to jest sprawa dla UA. Podrecznikowy wrecz
przyklad nieuczciwej konkurencji. Ciekawe ze tylko Zigzag wystapil z
wnioskiem...

>Malo tego, zmonopolizowany zostal rowniez rynek lacz stalych przez
>Polpak-T bedacy rowniez wlasnoscia tpsa a to przez to ze tpsa potrafi
>oferowac podlaczenie nie pobierajac oplat za lacza dzierzawione co
>przy zalozeniu dosyc wysokich oplat za te ostatnie i braku mozliwosci
>uruchamiania wyzej wymienionych lacz przez inne poza tpsa instytucje
>doprowadzila do takiej a nie innej sytulacji.

Nie zgodze sie. O jakich laczach piszesz ? Druty czy internet, krotkie
czy miedzymiastowe ?
Druty i tak sa faktycznie zmonopolizowane, bo wiekszosc z tych co sa
to nalezy do TPSA. A kladzenie nowych jest na tyle drogie zeby prawny
monopol niewiele zmienial sytuacje. A nieliczna konkurencja jest i
wykorzystac ja mozna.
Lacza TPSA nie sa zreszta wcale takie drogie. Moze juz zapomniales,
ale to wlasnie Polpak-T zlamal monopol ... NASK, i zaoferowal dostep
do internetu z dziesiec razy taniej.
A obecna sytuacje ze provider X podlaczony szybkim laczem do tpnet
podlacza sobie klientow na mniejszej predkosci, rowniez po drutach
dzierzawionych od TPSA - taniej, mozna uznac za wzorcowa - tak
wlasnie ma byc.

>Dokladajac do tego czynnik trwonienia przez polpak-t pieniedzy na nie
>wiadomo co (bo napewno nie na lacza zagraniczne)

Hi hi - przeciez musi doplacac do "darmowego" numeru :-)

>dodatkowo sytuacje ta poglebia fakt, ze czesc ruchu nask-tpnet
>realizowana jest przez.....stany zjednoczone co tylko dodatkowo
>obciaza lacza ktore i tak juz nie wyrabiaja.

Juz chyba nie, a jesli nawet - to chyba wina NASK i ich "ambicji"

>Jedybym lekarstwem na to wszystko jest PELNA DEMONOPOLIZACJA oraz

Oj tak.

>obnizenie oplat za polaczenia z providerami (numery 020xxxx).

Polemizowalbym. Niby dlaczego telefon do providera ma byc tanszy niz
do mojej dziewczyny ?
Owszem - bedzie konkurencja, beda chodzi akwizytorzy, to beda mi
musieli przedstawic argumenty ze ich linia lepsza niz TPSA, i grosz
taniej za impuls mnie nie zadowoli :-)

Ale poki operator nie chce wprowadzic takiej ulgi, to:
1) albo znizke dostane ja, jako "hurtowy" telefoniarz,
2) albo znizke dostanie provider jako "naganiacz".

> Malo
>tego, czesc tpsa odpowiedzialna za dostarczanie Internetu rowniez
>przez numery dostepowe powinna byc oddzielona od tpsa i powinna sie
>rozliczac z nia na tych samych zasadach co inni provierzy co zapewne
>by uzdrowilo ta sytuacje.

uzdrowilo od strony rynkowo-prawnej. Dla przecietnego internauty
byloby pewnie drozej.
Uzdrowiloby sytuacje dopuszczenie wielu operatorow telefonicznych -
mam nadzieje ze tani internet bylby u nich mocna pozycja przetargowa.
Co prawda na razie tego nie widac. Za mala konkurencja ?
No i uzdrawia troche sytuacje Multinet :-)

J.