Re: Nieuczciwa (?) reklama ?

Autor: Zbyszek (okon_at_fnet.pl)
Data: Sat 07 Nov 1998 - 00:46:55 MET

Michal Jaskolski napisał
>Zbyszek napisał:
>
>[...]
>
>Np. "Nasz komputer zastąpi odtwarzacz DVD i CD, telewizor, magnetowid,
>czy stereofoniczny zestaw muzyczny zapewniając lepszą jakość obrazu i
>dźwięku (...) Dzięki wbudowanemu modemowi odnajdziesz w sieci WWW
>tysiące utworów, którymi możesz się delektować dzięki technologii
>Hypermedia"? ;-)
>
>Tutaj jednak twórcy reklamy mają jeszcze jako takie pole manewru ("te
>pliki muzyczne to rzecz jasna midi, a nie mp3")

To wszystko drobnostki. Np. kiedyś przyuważyłem coś takiego:
"Zwykły program typu x - cena 2000 zł"
"Program firmy y - cena 499 zł"
Problem w tym, że w pierwszym wypadku była to cena wersji pełnej, a w
drugim - upgrade-u. Bardzo wyrażne naruszenie przepisów.
Podobnie wyraźnym naruszeniem są sławetne reklamy Optimusa - to klasyczny
przykład tzw. reklamy nierzeczowej. Mimo łągodnej nazwy jest to jeden z
najpaskudniejszych przypadków nieuczciwej reklamy.
Można by tak szukać dalej. W sumie sporo tego - zwłaszcza w komputerowych
pisemkach popularnych i reklamach zamieszczanych w pismach komputerowych. Tu
pole do wykorzystywania niewiedzy, przesądów, mitów, tworzenia znamion
"nowoczesności" i podobnych jest szczególnie duże. Smutne, że zaczynają do
tego niechlubnego towarzystwa dołączać providerzy.

Nie widzę też zadnego zainteresowania dochodzeniem prawa ze strony
organizacji konsumenckich - mają do tego pełne prawo, więcej - powinny sie
tym zajmować w ramach statutowej działalności. Niestety jakoś tego nie
robią. Może by tak założyć taką organizację i ciągać komputerowych
reklamodawców po sądach?

Pozdrawiam -

--
Zbyszek