Re: Nareszcie pelna jawnosc korespondencji e-mail bylo Re: anonimowosc skrzynki na listy

Autor: Janusz A. Urbanowicz (alex_at_eris.phys.uni.torun.pl)
Data: Wed 28 Oct 1998 - 14:17:30 MET

Paweł Krawczyk <kravietz_at_ceti.com.pl> writes:

> Na pl.comp.security ktoś pisał (nie wiem czy nie Szymon właśnie), że w Polsce
> nikt nie ma nic do oprogramowania szyfrującego kluczami o dowolnej długości.
> Takie zresztą jest prawo - nie ma ograniczeń na oprogramowanie darmowe
> i public domain, na soft komercyjny i sprzęt trzeba uzyskać zezwolenie
> z MSW chyba. Zresztą chyba chodzi raczej o certyfikację jakości tego
> oprogramowania niż ograniczenie jego odporności kryptograficznej.
>
> Rozporządzenie ze stanu wojennego rzeczywiście istniało, ale nie wiem
> czy w tym momencie jeszcze w ogóle istnieje i ma moc prawną. Raczej wątpliwe.

Nie Szymon i nie ma mocy prawnej (przeformatowane):

----cut here

From: Piotrek Serwadczak <piotrek @ everex.soft-tronik.com.pl>
Newsgroups: pl.comp.security
Subject: UOP i kryptografia...

Witam ponownie,

Po pierwsze chcialem radosnie oglosic, ze systemy stosowanie systemow
kryptograficznych nie podlegw w Polsce jakimkolwiek regulacjom
prawnym. Cale szczescie, i jesli o mnie chodzi moze tak zostac
[chociaz gdyby bylo inaczej, bylby to z pewnoscia kolejny powod do
stosowania np. PGP :-) ] Zgodnie z informacjami, jakie otrzymalem w
ostatni piatek podczas rozmowy z Naczelnikiem... Delegatury UOP we
Wroclawiu (nie pamietam niestety stanowiska, a niezrecznie mi bylo
robic notatki) ani UOP ani Ministerstwo Spraw Wewnetrznych i
Administracji nic nie maja do stosowania systemow kryptograficznych w
publicznych sieciach przez osoby prawne i fizyczne, a tym bardziej w
sieciach zamknietych (korporacyjnych, etc.). Natomiast jak mi
wyjasnili hadlowcy z 'fabryki' problem uzyskania pozwolenia UOP
dotyczyl firm dostarczjacych odpowiednie urzadzenia sieciowe w
publicznych przetargach, a wiec najprawdopodobniej oglaszaly go
podmioty, ktore obowiazuja regulacje ustawy o zamowieniach
publicznych.

Sadzac ze sposobu wypowiedzi byl to niewatpliwe prawnik z wyksztalcenia.

Zgodnie z Pana wykladnia (interpretacja) potwierdzono mi zastosowanie
tylko stosownych przepisow dotyczacych tajemnicy
panstwowej/sluzbowej. W chwili obecnej brak jakichkolwiek regulacji
dotyczacych stosowania kryptografii, w tym ograniczen. Wiec kazdy
moze stosowac ja wedle wlasnego uznania. Natomiast mozna wystapic do
Ministra Spraw Wewnetrznych i Administracji z prosba o uzykanie czegos
w rodzaju certyfikatu. Czemu to ma sluzyc? Chodzi o odpowiedzialnosc
z tytulu ujawnienia tajemnicy panstwowej/sluzbowej (art 260/266 k.k. -
jesli dobrze zapamietalem). Jesli dobrze zrozumialem chodzi o
dopelnienie nalezytej starannosci w celu zachowania tajemnicy. Jesli
zastosowany system okaze sie nieskuteczny, a niemial 'certfikatu'
Biura Bezpieczenstwa Informatyki (znowu nie jestem pewny nazwy -
trzebaby bylo sprawdzic strukture organizacyjna UOP) winny zaniedban
odpowiada... Jesli system kryptograficzny ma opinie, ze jest
bezpieczny zwalnia to z odpowiedzialnosci... I tutaj wlasnie jest
mowa o monopolu UOP (tak przynajmniej ja to zrozumialem). Badania
moga trwac 3 miesice lub trzy lata... i sa prowadzone przez Biuro
Bezpieczenstwa Informatyki nieodplatnie. Czy za uzyskanie opinii placi
wnioskodawca decyduje minister.

Jak mi wyjasnili hadlowcy problem uzyskania pozwolenia UOP dotyczyl
firm dostarczjacych odpowiednie urzadzenia sieciowe w publicznych
przetargach, a wiec najprawdopodobniej oglaszaly go podmioty, ktore
obowiazuja regulacje ustawy o zamowieniach publicznych. Typowy czas
otrzymania opini: 6 miesiecy, ale podobno mozna 'zalatwic' szybciej...

----cut here

Alex

--
Janusz A. "Alex" Urbanowicz, student of physics, Toruń DHP network admin
e-mail: Janusz.Urbanowicz_at_bofh.org.pl WWW: http://eris.phys.uni.torun.pl/~alex/