NASKOWI cos na mozg padlo, bylo: TamOs2.org.pl

Autor: Grzegorz Szyszl'o (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Fri 23 Oct 1998 - 18:46:58 MET DST

Ten list jest dlugi. ale przedstawia on konkretne skutki, wynikle
z niedbalstwa NASK w odniesieniu do polskiej galezi DNS.

Zobaczcie do czego moze doprowadzic chora polityka NASK w stosunku
do polskiego DNS. dyskusja z grupy pl.comp.os.os2 . jest tu tez
kilka moich slow. swoja konkluzje dopisalem na samym koncu:

_________list 1_____________

On Fri, 23 Oct 1998 02:03:03 +0200 (CEST), Adam P aszczyca wrote:
>Mysl, e nie podoba mi sie uprawianie bajzlu w domenach a'la NASK.
>Jestemy w Polsce, jestesmy organizacj, wic odpowiednia jest dla nas
>domena org.pl.
Niestety, chyba troch w tym prawdy.

Krzysztof Stakowski
TeamOS/2 Polska
http://stankos.base.org/
mailto:stankos_at_stankowski.pl.eu.org

__________list 2______________

Grzegorz Szyszl'o <znik_at_avalon.wbc.lublin.pl> wrote:

>dokladnie tak. na polipie bylo sporo o domenie zamojskiej, i o tym
>jak nask 'ladnie' sie obszedl z klientem, a scisle mowiac nask mial
>klienta w glebokim powazaniu.

>brzmi bardzo rozsadnie. dziwie sie ze w domenie pl nask ustalil tak
>chore kryteria. bo w glownej *.pl 300zl rocznie to w/g. mnie za malo,
>a w poddomenach funkcyjnych jest za drogo.
>

>btw, jestem za opcja polska a nie poland.
>a moze po prostu teamos2pl ?

_______moja konkluzja________

okazuje sie ze ceny za rejestracje domen, nie sa wcale takie
konkurencyjne w stosunku do zachodnich. pokrotce co tu zaszlo:

1.nask odmowil darmowej rejestracji domeny, dla grupy uzytkownikow os/2.
2.koszt domeny na jeden rok w *.pl wynosza 300zl.
    ponadto wcale nie wiadomo, czy nask nie oleje umowy. przyklad ?
    domena www.zamosc.pl .
3.koszt rejestracji w domenie funkcjonalnej jest stanowczo zbyt wysoki.
    rezultat ? nie ma ekonomicznego przymusu dla osob fizycznych i instytucji,
    by rejestrowaly sie w domenach funkcjonalnych/regionalnych
4.koszt rejestracji domeny w ramach *.org wynosi 123 zl. za pierwszy
    i drugi rok, kazdy nastepny rok to jest 105 zl. dodatkowo jest pewnosc,
    ze ni stad ni z owad firma sie nie rozmysli, i nie kopnie klienta
    w powazanie.

Tak wiec pozostawiam pod rozwage pelny cytat tych dwoch listow pracownikom,
a szczegolnie dyrekcji NASK.

kolejny przyklad. czy sie zastanawialiscie dlaczego
polbox ma zdublowana rejestracje jako polbox.com ?
dlaczego lot ma adres www.lot.com ?

pozostawiam pod rozwage. tutaj chodzi nie tylko o to, ze przegladarki
potrafia automatycznie dopisac www na poczatku, i com na koncu. chodzi
tez o koszty ponoszone przez firmy-klientow, w przypadku olania delegacji
domeny przez NASK. po prostu w obecnej sytuacji brak jest jasnych podstaw
prawnych, by od NASK wyegzekwowac to co sie nam nalezy po rejestracji domen,
i wniesieniu oplat.

tak wiec jeszcze raz zachecam pracownikow i dyrekcje NASK do rozwazenia
powyzszych kwestii. obecnie oferta nask jest conajmniej niepowazna dla
powaznych firm, skoro nawet ludzie zrzeszeni w z pozoru malo znaczacych
organizacjach maja watpliwosci, czy sie rejestrowac w DNS administrowanym
przez NASK.

Pozdrawiam,