Re: bylo: Re: Likwidacja Internetu przez TPSA 0202122

Autor: Rafal Maszkowski (rzm_at_galera.icm.edu.pl)
Data: Wed 21 Oct 1998 - 17:04:56 MET DST

In article <70k44m$n1m$2_at_sunsite.icm.edu.pl>, Wojtek Sylwestrzak wrote:
>To nie o to chodzi.
>Rzecz w tym, ze wiekszosc dialupow w .pl (0202122) nie przydziela dynamicznie
>IP dzwoniacemu, bo wszyscy korzystaja niejako ze wspolnego konta ("ppp"),
>wiec liczenie adresow DNS nie prowadzi do zadnych poprawnych wnioskow.

Wyjasnilem z odpowiedzi Jarkowi. Nie widze roznicy.

>Poza tym przez liczbe uzytkownikow Internetu raczej nalezy rozumiec
>liczbe *roznych* osob majacych dostep do Internetu, a nie liczbe
>'osobogodzin' na dialupach. Zeby to dobrze oszacowac na podstawie
>adresow DNS (albo IP), musialbys dla kazdego z nich zastosowac wspolczynnik
>wynikajacy z czasu, przez jaki taki adres jest pingowalny.
>Bo co innego adres mgokieli-ppp.icm.edu.pl, z ktorego korzysta tylko
>jedna osoba, a co innego ppp4-121.warszawa.tpnet.pl.

Zakladam, ze z typowego modemu providera korzysta ok. 10-20 osob. Moja metoda
rzeczywiscie liczy osoby usrednione, tzn. 5 uzytkownikow typowych + 1 3-krotnie
bardziej intensywny i 9 3-krotnie mniej intensywnych to razem 5 + 1*3 + 9/3 =
11 osob usrednionych. Przyklad jest uproszczony, ale chyba widac o co chodzi i
pingiem nie da sie tego sprawdzic (przerwy w pingowaniu? trudno odroznic zaniki
lacznosci i straty pingow od prawdziwych przerw, chociaz mozna by sprobowac).
Ty piszesz raczej o sprawdzaniu sredniego obciazenia modemow, ale takie dane nie
daja wiele - zakladam, ze adresy, czy dynamiczne czy pol-dynamiczne (pomijam
statyczne) widac podobnie i te 10-20 osob jest sredniodobowo. Chociaz TP,
przynajmniej w Warszawie, wydaje sie miec wyjatkowo mala rezerwe na godziny
szczytu - to zaburza takie oszacowania, ale tez ogranicza ilosc klientow (ten
co dzwoni czasem, moze sie zniechecic i przestac bo zajete ciagle i pojdzie do
innej firmy bo tam zawsze dziala i pomagaja skonfigurowac, tym samym statystyka
sie wyrowna).

W przypadku dostepu anonimowego moga sie zdarzac tacy co wloguja sie raz na
kwartal - czy to sa uzytkownicy Internetu? Zreszta widze w ogole duze trudnosci
w dalszym dzieleniu wlosa na czworo z tego powodu. Dopiero po otrzymaniu danych
od Wojtka M. (albo z pingow, ale to toporna metoda) i porownaniu rozkladu
czasowego ze zwyklym providerem mozna zobaczyc w ktora strone ten wlos kroic.

R.