Brak wolnych IP - bylo: wiele serwerow wirtualnych na jednym IP

Autor: Steven Jurczyk (steve_at_home.pl)
Data: Fri 16 Oct 1998 - 12:27:37 MET DST

> Wszyscy pytacie o to, jak przewieść trzy rodziny maluchem nad
>morze. Owszem, dzieci można popakować do silnika i bagażnika, teściowe
>przyczepić na łańcuchcach za samochodem, psy przylepić do felg, a żony dać
>na dach, ale... Czy jest sens?

Dla providerow nie... Niestety dla CTS (POLPAK-T) TAK!
Od pewnego czasu sa straszne problemy w uzyskiwaniu nowych adresow IP -
Panowie z cst tlumacza sie faktem ze adresow IP nie ma (co jest juz pierwsza
bzdura - wiecej niz polowa przestrzeni adresowych jeszcze nie zostala wogole
rozparcelowana i przydzielona), ze maja odgorne przykazania od RIPE zeby ich
nie wydawac na serwery wirtualne i stacje Klienckie, probuja przekonywac
administratorow ze serwery bez zadnego problemu mozna postawic na jednym IP
i ze Klienci beda very haaappppyyyy ;-))) A jak ktos uzywa IE 2.0 to
powinien sciagnac sobi nowsza wersje ;-))) ze na stacje to nalezy sobie
zainstalowac NAT (o tym ze nie kazdy router to umie i ze sa to zazwyczaj
dodatkowe koszty na sprzet/soft juz nie wspominaja)... albo jakies proxy...
i ze oni nie maja na to zadnego wplywu i musza sie do tego dostosowac...

Nie wiem jak to jest... na zachodzie ciezko znalesc providera ktory
utrzymuje rozne wirtualne na jednym IP... w Polsce jest to bardzo
popularne... wiele roznych (nawet duzych) ISP tak robi... i co ciekawsze
wogole nie informujac o tym Klientow...

Pare miesiecy temu (podczas walki o kolejna klase adresowa) zrobilem troche
testow dot. klas adresowych A (te po 16 milionow adresow)... okazalo sie ze
kilkanascie z nich jest porozdawane firmom takim jak Apple, Digital, HP,
Xerox i kilka podobnych... Zadna z tych firm jak mi wiadomo nie swiadczy
uslug ISP wiec zazwyczaj maja te klasy na wlasny uzytek... Nikt mi nie wmowi
ze ktoras z tych firm wykorzystuje chocby 1% tej przestrzeni (czyli cos kolo
160 tysiecy komputerow)...Z ciekawszych informacji moge dodac ze wiekszosc z
tych firm utrzymuje swoje publiczne serwery www na adresach innych niz te
przydzielona klasy A...

Wiekszosc klas A lezy odlogiem... nie wykorzystana... zamiast je podzielic
na mniejsze... zrewidowac przydzialy tym duzym firmom... zrobic podobne
porzadki w klasach B... to by od razu okazalo sie ze znalazlo sie conajmniej
2 miliardy wolnych adresow IP... Moze mi ktos dopisac ile jest ludzi na
swiecie bo nie chce mi sie szukac po knigach... w kazdym badz razie napewno
by sie okazalo ze IP4 wystarczy jeszcze na jakies 10-20 lat... a to jest
wystarczajacy czas na wprowadzenie IP6...

Steve