Re: Brak wolnych IP - bylo: wiele serwerow wirtualnych na jednym IP

Autor: Grzegorz Szyszl'o (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Thu 22 Oct 1998 - 21:03:16 MET DST

"Steven Jurczyk" <steve_at_home.pl> wrote:

>Nie wiem jak to jest... na zachodzie ciezko znalesc providera ktory
>utrzymuje rozne wirtualne na jednym IP... w Polsce jest to bardzo
>popularne... wiele roznych (nawet duzych) ISP tak robi... i co ciekawsze
>wogole nie informujac o tym Klientow...

tak. to jest totalne dziadostwo z ich strony. ale coz.....
tak po prawdzie, to wirtualne serwery powinny byc trzymane na roznych IP
tej samej maszyny. za to klientow mozna trzymac na jednym IP, i nie stwarza
to specjalnego problemu. przyklad ? ile jest adresow TPSA ? ile jest
sieci uczelnianych ? ile klas jest przydzielonych zarowno dla tpsa i sieci
uczelnianych ? odpowiem. naprawde bardzo duzo. chocby byle router tpsa,
ktory obsluguje iles tam modemow. taki router moglby swoich klientow
dynamicznych, udostepniac na pojedynczyn numerze IP. to samo
cala pracownia uczelni tez moglaby poprzez swoj serwer, byc widoczna
na jednym IP. i zwolnilo by sie naprawde duuuuzo adresow, nawet
w ramach polski. czy ktoras uczelnia ma wiecej niz 1000 pracowni
internetu ? watpie. wiec na kazda pojedyncza cala uczelnie
wystarczylyby max. 4ry pelne klasy IP. tak samo na kazdy router
TPSA wystarczylby jeden numer IP. ale serwery wirtualne powinny byc
na wielu IP.

[cut]
>okazalo sie ze
>kilkanascie z nich jest porozdawane firmom takim jak Apple, Digital, HP,
>Xerox i kilka podobnych... Zadna z tych firm jak mi wiadomo nie swiadczy
>uslug ISP wiec zazwyczaj maja te klasy na wlasny uzytek... Nikt mi nie wmowi
>ze ktoras z tych firm wykorzystuje chocby 1% tej przestrzeni
[cut]

pelna racja. ale oczywiscie RIPE tych adresow nie odbierze. raczej
sadze, ze ta klasa adresow zostanie wykorzystana do reorganizacji,
wynikajacej z wprowadzania IPv6.

to kombinowanie ktore opisalem powyzej z dodawaniem/zabieraniem IP
uczelniom i tpsa jest bardzo pokretne. powoduje zablokowanie niektorych
uslug serwerowych (klientom jest to malo kiedy potrzebne), jak tez
uniemozliwia dokladna identyfikacje komputera ktory nawiazuje polaczenie.
mozna zidentyfikowac wylacznie serwer/gateway obslugujacy podsiec,
z ktorej korzysta dany komputer. wlasnie po to jest wprowadzany IPv6.

[cut]
>by sie okazalo ze IP4 wystarczy jeszcze na jakies 10-20 lat... a to jest
>wystarczajacy czas na wprowadzenie IP6...

ja bym tak nie szastal dziesiecioleciami. zwroc uwage, ze w samej polsce
jest deficyt przydzialu IP. rezerwy sa naprawde niewielkie, oczywiscie
rezerwy w ramach przydzialow. ponadto w wielu krajach, srednio i
niskorozwinietych, mozna by rzec ze internetu nie ma wogole. a kiedys przeciez
on sie pojawi. na przyklad byly CCCP (celowo tak:) jest bardzo slabo
zinternetowany.

z zalozenia, internet ma byc tez w kazdym domu. juz nie tylko futurolodzy
uznali, ze kazde urzadzenie w domu ma miec swoj identyfikator.
czy wtedy wystarczy numerow z zakresu IPv4 ? szczeze watpie.
lepiej wiec rewolucje z IPv6 zrobic teraz, niz potem.

z wolnych klas adresowych. zwroc uwage, ze pojawiaja sie juz
adresy z klas 206.x.x.x . jak dojdzie do 254.x.x.x to wtedy
bedzie koniec swiata dla IPv4 .
skoro teraz juz jest 206 , jakies 7 lat temu bylo 188 ,
czyli jest mniej wiecej (206-188)/7 = 2.57 numeru na rok.
zauwaz ze internet nie rozwija sie liniowo, lecz jakby wykladniczo.
im jest wiekszy, tym szybciej rosnie. ale zalozmy wspolczynnik 3 na rok.
co wtedy osiagasz ? najbardziej optymistyczna wizje...

254-206 = 48 . tyle zostalo do wykorzystania.

48/3 = 16 lat

te obliczenia siekiera ciosane sa naprawde bardzo optymistyczne.
respektujac obecne zasady, najdalej za 16 lat zabraknie numerow IP.
co wtedy ? to wcale nie jest tak odlegly termin jak sie wydaje.