Re: Brak wolnych IP - bylo: wiele serwerow wirtualnych na jednym IP

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Fri 23 Oct 1998 - 14:51:33 MET DST

On Fri, 16 Oct 1998, Steven Jurczyk wrote:

[cięcie]
+Pare miesiecy temu (podczas walki o kolejna klase adresowa) zrobilem troche
+testow dot. klas adresowych A (te po 16 milionow adresow)... okazalo sie ze
+kilkanascie z nich jest porozdawane firmom takim jak Apple, Digital, HP,
+Xerox i kilka podobnych... Zadna z tych firm jak mi wiadomo nie swiadczy
+uslug ISP wiec zazwyczaj maja te klasy na wlasny uzytek... Nikt mi nie wmowi
+ze ktoras z tych firm wykorzystuje chocby 1% tej przestrzeni (czyli cos kolo
+160 tysiecy komputerow)...

 Hm... ja ! Nie dlatego że wiem, ale dlatego że mam powody
wnioskować że *mają* ponad 1% wykorzystania.
 Dane wejsciowe:
Firma: Digital
Komputerów: ponad 1023*63, czyli 64449
w sieci: prywatnej DECNET
kiedy: jakieś 8 lat temu.

 Wiadomo, że zapchał się im zakres adresowy decnet'a fazy 4
(właśnie 63 area*1023 node) i wykorzystywali specyficzne
własciwości tej sieci (domyślny gateway'ing dla większości
protokołów) aby uzyskać większy zakres.
 Nie była to jedyna taka wielka sieć DECNET na świecie,
(m.in. uczelniane też miały taki problem) ale chyba jedyna
"1-firmowa". To było w czasach, kiedy komputerów było mniej.
 Nie należy wnioskować, że mieli ich mało: w końcu producent
mógł dać VAXa (małego) każdemu swojemu pracownikowi który tego
potrzebował -:)
 Sadzę, że dziś wszystkie ich PCty mają IP, i sądzę że razem
z adresami średnich i dużych maszyn może tego być ponad
160000. Fakt, do 100% pewnie nie dojdą -:)

+ Z ciekawszych informacji moge dodac ze wiekszosc z
+tych firm utrzymuje swoje publiczne serwery www na adresach innych niz te
+przydzielona klasy A...

 A, pewnikiem sieć prywatna nie ma routingu na świat.
 Hm... mogliby wszyscy mieć *jedną* wspólną klasę na
prywatne zastosowania...

+Wiekszosc klas A lezy odlogiem... nie wykorzystana... zamiast je podzielic
+na mniejsze... zrewidowac przydzialy tym duzym firmom... zrobic podobne

 Jak ich zmusić, żeby chcieli pozmieniać adresy u siebie -:(

BTW: pytałeś "ilu jest ludzi na świecie". Problem w tym, że
 niektórzy mają kilka komputerów (choć większość nie ma żadnego),
a niektóre z nich po kilka adresów !

+Steve

 Gotfryd

--