Re: Malo kto Linuxa

Autor: Andrzej Bort (bort_at_silesia.pl)
Data: Thu 08 Oct 1998 - 10:55:58 MET DST

Dariusz K. Ladziak <ladzk_at_ite.waw.pl> wrote:
> NIe pomyliles wasc aby liczby sprzedanych kopi z liczba instalacji?
> NIe zapominaj ze porownujesz sprzedaz licencji (scisle policzone
> legalne instalacje)

Nie. Nie mieszaj ilości sprzedanych kopii z ilością instalacji (tych
legalnych, bo o piracjich nie gadam). Mało to gadki o tym, że ktoś kupił
Win95, a potem kupił np. W98. To jaki on ma zainstalowany system? Skąd to
wiesz? Wiem, można zainstalować oba, a do tego jeszcze kupę innych naraz,
ale "przeciętny" użytkownik nie będzie tak robił. Albo zainstaluje '95,
albo '98. Albo wreszcie spiraci NT (rzadziej, bo gry mu nie będą działać).
Widać więc, że liczba sprzedanych kopii (tych sprzedanych legalnie) i
liczba instalacji niekoniecznie są takie same.

> z dystrubucja kopi oprogramowania pod GPL glownie
> - tu na kopie moze wypadac i kilkanascie instalacji, na usera - po
> kilka, a Linux Counter zlicza tylko tych ktorzy laskawie sie
> ujawnili...

... lub "zakapowali" innych :-) Taka możliwość też istnieje, aczkolwiek
mało kto to robi...

> Cos mi to wszystko zajezdza bledami metodologicznymi...

Z definicji, jeśli się mierzy ilość legalnie sprzedanych kopii (która może
być określona z dokładnością do jednej) i _SZACUJE_ ilość instalacji
publicznie dostępnej, to popełni się błędy. Błędy szacowania ilości
instalacji Linuxa są, i każdy o tym wie. Co powoduje, że do tych
wszystkich informacji należy podejść z pewną dozą krytycyzmu.
Do tych pierwszych (ilość instalacji Win) też trzeba podchodzić nieco
ostrożnie.

--
-- Andrzej Bort  Centrum Komputerowe Politechniki Śląskiej, Gliwice, Polska
-- e-mail:   bort_at_zeus.polsl.gliwice.pl     Office phone: (+48-32) 37-15-69