Re: Rozwoj Internetu

Autor: Wojtek Sylwestrzak (wojsyl_at_icm.edu.pl)
Data: Sat 03 Oct 1998 - 22:02:23 MET DST

Jaroslaw Zielinski <jz_at_winter.info.pl>:

> Uwazam, ze na rozwoj Internetu mozna patrzec na trzech plaszczyznach:
> A. Rozwoju technicznego - sprzetu, oprogramowania, polaczen, protokolow.
> B. Rozwoju spolecznosci - przyrostu liczby uzytkownikow i ich poziomu
> wiedzy, wykorzystania przez nich techniki i zasobow.
> C. Rozwoju zasobow informacyjnych - zwiekszania sie liczby serwerow
> roznych uslug internetowych, ilosci informacji obecnej w Internecie.

> Przez oferowanie na polskich rynku oprogramowania serwerowego i

Oprogramowanie internetowe Microsoftu jest o jakis rok w tyle za tym,
co sie dzieje w Internecie. Dlatego dla rozwoju Internetu lepiej by bylo,
gdyby go w ogole nie bylo.
Dopiero ostatnio Microsoft zaczal produkcje programow wykorzystyjacych
multicast IP. A slyszales o jakichs Microsoftowych implementacjach IPv6 ?
Inni robia juz to od lat. Zawodnosc i niezgodnosc z protokolami
wszelkich microsoftowych serwerow internetowych jest juz legendarna.
Jesli juz mowimy o wplywie tworcow systemow operacyjnych, to o ile
na przyklad Linux czy SunSoft moznaby porownac do koni ciagnacych
Internet do przodu, to jak na razie Microsoft kojarzy sie glownie
z kula u nogi. Marny z tego pozytek w plaszczyznie, ktora oznaczyles 'A'.

> klienckiego, opracowywanie polskich wersji jezykowych dla klientow,

jakbys przyjrzal sie jakosci niektorych z tych microsoftowych lokalizacji
jezykowych oprogramowania internetowego, to moze bys zmienil zdanie ...

> przystosowanie systemu operacyjnego do latwego korzystania z Internetu i

czy chodzi o to, ze producenci innych systemow operacyjnych tego
nie robia ? O ile wiem Windowsy byly jednym z ostatnich systemow,
w ktorych od razu dzialal IP (pamietasz rozne trumpet winsocki ?).
Wiem, ze teraz zaczyna byc inaczej, ale wiekszosc mniej popularnych
protokolow internetowych do tej pory nie doczekala sie implementacji
przez Microsoft, albo ma implementacje, ktore nie dzialaja.
Zreszta, bycie ostatnim to chyba jeszcze nie powod do chwaly ?

> jego llokalizacje, wspolprace w przygotowywaniu konferencji
> informatycznych i ksiazek, oferowaniu systemu szkolen i egzaminow ze

Jesli chodzi o 'plaszczyzne B', to owszem, obecna polityka marketingowa
Internetu przyczynia sie do przyrostu liczby uzytkownikow Internetu,
jednoczesnie jednak powoduje spadek a nie wzrost poziomu ich wiedzy.
(w skrocie myslowym: 'wg Microsoftu Internet to taka ikonka na desktopie')

> specjalnosci internetowych, Microsoft przyczynia sie do rozwoju
> Internetu w plaszczyznie A, ulatwiajac zycie ludziom z plaszczyzny B,
> wplywa na plaszczyzne C.

Jesli chodzi o plaszczyzne 'C', to raczej nie mowilbym tu o zwiekszeniu liczby
serwerow, tylko zastapieniu innych, czesto niezlych serwerow wlasnymi,
przewaznie kiepskimi. Kiedy na przyklad Microsoft zaimplementuje
w pelni HTTP/1.1 w swoim IIS ? Nie sadzisz, ze fakt, ze obecna wersja 4.0
nie jest ani HTTP/1.1 ani 1.0 (choc zawiera niektore elementy z 1.1)
wstrzymuje rozwoj Internetu ?

> Microsoft jest rowniez aktywna strona w projektach internetowych, miedzy
> innymi bankowosci internetowej czy platnych uslug, o reklamach juz
> wspominalem, byc moze juz niedlugo wprowadzi na polski rynek WebTV.

Przyklad jakiegos stworzonego przez Microsoft serwera internetowego
w Polsce ? (nie mam oczywiscie na mysli serwerow uzywajacych oprogramowania
Microsoftu, tylko jakis *serwis* stworzony przez Microsoft dla dobra
Internetu w Polsce).

--w