Re: www.zamosc.pl i NIC

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Tue 15 Sep 1998 - 03:27:02 MET DST

Artur Grzymala <artur_at_zoo.pl> writes:

> : Bo jablka mozna wyprodukowac na nowo, a domen nie.
> Wyprodukowalem domeny branzowe.

To wyprodukuj je _na_nowo_. Jak Ci sie to uda, to mozemy dalej rozmawiac.

Oczywiscie Ty nie wyprodukowales zadnych domen, a tylko takowe
zarejestwowales - ale to juz w tym przypadku mniej istotne.

> : Zreszta problem nie lezy w samej tylko unikalnosci. Mysle, ze nikt
> : by nie protestowal, gdyby ktos sobie zalozyl duzo domen typu
> : mojafirma1.pl, mojafirma2.pl, mojafirma3.pl, i tak wiele razy.
> : Problem jest w tym, ze ktos zarejestrowal domeny, do ktorych (nazw)
> : sam nie ma prawa, za to prawdopodobnie prawa maja inni.
> Mylisz sie.
> Przyklad:
> Zarejestrowalem domene prasa.pl. Udostepniam ja publicznie, gdyz uwazam,
> ze jest to slowo, do ktorego nie moze sobie uzurpowac praw zadna firm.

Co to znaczy, ze udostepniasz ja publicznie? I dlaczego akurat Ty
uwazasz, ze masz prawo posiadania tej domeny?

> Jestes gazeta - zarejestruj swoja domene w domenie prasa.pl.

Ile to kosztuje? I kto zdecyduje o nazwie poddomeny?

> Nie przekonuja
> mnie argumenty typu: "nie masz prawa uzywac slowa morze w nazwie domeny
> morze.pl, bo jest ono nazwa jakiegos czasopisma" zwlaszcza, ze argumenty
> te przyfrunely z domeny gazeta.pl.

Mnie tez nie. Ale przekonuje mnie argument "Nasze czasopismo 'Morze'
ma wieksze prawa do domeny morze.pl, niz firma xyz zajmujaca sie
gorami".

Inna sprawa, ze zawsze uwazalem, ze nalezy zachowac podzial .com.pl,
.edu.pl, .org.pl, a moze nawet prasa.*.pl. itd. Wtedy nie byloby takich
problemow. Tyle ze tak jak NASK nie jest (w moim mniemaniu przynajmniej)
wlascicielem domeny .pl, tak zadna inna firma nie powinna byc wlascicielem
takiej domeny prasa*pl. Po prostu sytuacja, w ktorej dobro wspolne
(a takim niewatpliwie sa nazwy w DNS) jest oddane jednej osobie jest moim
zdaniem niewlasciwa.

> Ja widze roznice, ty nie. Twoj problem.

Wydaje mi sie, ze jednak Twoj - o ile wiem, to www.zamosc.pl jest teraz
zarzadzana przez kogos innego niz Twoja firma. Z moimi domenami nigdy
nie mialem problemow, poniewaz nigdy nie staralem sie rejestrowac
domen z takimi nazwami, do ktorych nie mam praw.

> Mam prosbe; czytaj
> dokladnie, mysl i staraj sie byc bezstronny. Nie rozpisuj sie na temat
> spekulacji, przestepstw itp. jesli nie chcesz zrozumiec czyjegos
> stanowiska.

Bardzo bym chcial. Niestety uwazam, ze domeny powinny podlegac takim
samym prawom (w granicach rozsadku) jak nazwy miast, firm itp.

> Wszyscy przywykli do liczeniem pieniedzy i nawet im przez mysl nie
> przejdzie, ze ktos chce zrobic porzadek w dns.

... wczesniej go sobie przywlaszczajac.

Myslisz, ze rządy absolutne bylyby zle, szczegolnie gdyby monarcha byl
dobry itd? Mozliwe, ze byloby dobre. Chcesz monarchii absolutnej (ale
nie bylbys krolem, tylko poddanym)?

Juz rozumiesz?
Z jakiego powodu firma np. CO ma byc wlascicielem polskiego DNS (czy
jego czesci)? Dlaczego wlascicielem polskiego DNS nie moze byc
np. spoleczenstwo, a administratorem np. panstwo, czy jakakolwiek
odpowiednia instytucja niekomercyjna?

A moze uwazasz, ze podobnie jak domenami, firma CO powinna zajac sie
przydzielaniem nazw firmom, albo rejestracja ich zamiast sądu?
Chcialbys moze kupic jakis sąd, albo Urząd Patentowy?

> Kiedys proponowalem pewnej firmie rejestracje w jednej z domen branzowych.
> Napisalem, ze wiele osob szuka o nich informacji w moich domenach, wiec
> moze zrobimy domene itd. Oni beda mieli wiecej klientow, ja mniej blednych
> zapytan,

Mniej blednych zapytan? Hmm...

> Szczesliwie, w "trzeciej firmie" ktos wykazal sie rozsadkiem i przeslal
> mi skarge wraz z odpowiedzia. Napisalem "pewnej firmie", ze strukturyzacja
> branzowa dns polega na tym, ze kazda firma z danej branzy moze miec rownie
> dobra domene niezaleznie od obrotu rocznego, ilosci zatrudnionych pracownikow
> itd.

Ale za wyjatkiem CO. Bo CO moze miec nad wszystkimi pozostalymi wladze
absolutna. A nie powinno miec zadnej wladzy.

--
Krzysztof Halasa