Re: www.zamosc.pl i NIC

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Sat 12 Sep 1998 - 14:04:29 MET DST

darecki_at_spray.atcom.net.pl (Dariusz Margas) writes:

> A dlaczego np. handel jablkami jest dobry, a handel domenami nie?

Bo jablka mozna wyprodukowac na nowo, a domen nie.

> Czy np. darmowe konta e-mail albo serwery WWW tez sa szkodliwe? Przeciez
> przynosza zyski....

Naturalnie. Ale one nie zawlaszczaja unikalnych dobr.

Zreszta problem nie lezy w samej tylko unikalnosci. Mysle, ze nikt
by nie protestowal, gdyby ktos sobie zalozyl duzo domen typu
mojafirma1.pl, mojafirma2.pl, mojafirma3.pl, i tak wiele razy.
Problem jest w tym, ze ktos zarejestrowal domeny, do ktorych (nazw)
sam nie ma prawa, za to prawdopodobnie prawa maja inni.

To nie ma nic wspolnego z handlem, a juz na pewno z uczciwym. Bardziej
racjonalne byloby porownanie z wyludzeniem, kradzieza, itp.

> Przez wypowiedzi wielu osob przemawia wrogie nastawienie do zarabiania
> pieniedzy, ale nie w tym rzecz...

Nie kpij. Przestepcy tez zarabiaja, i moze mam nie byc do nich wrogo
nastawiony?

> A gdyby jakas firma rejestrowala domeny za darmo, a DNS'a utrzymywala z
> np. z reklam? Zle by wtedy bylo?

Tak samo zle, gdyby rejestrowala je bezprawnie.

I nie porownuj domen do TV, bo to dwie calkowicie odmienne rzeczy.

Piszesz dalej np. o unikalnosci filmow, ksiazek. Ale one zostaly przez
kogos stworzone, i ten ktos ma do nich prawa. Domeny (nazwy domen) nie
zostaly przez osobe rejestrujaca je stworzone, ani nie widze jakie prawa
taka osoba moglaby do nich miec.

To, ze NASK rejestruje domeny bez interesowania sie, czy dana firma
posiada prawa do nich, bylo juz dlugo krytykowane. Zreszta, przynajmniej
moim zdaniem, sam NASK takze nie ma praw wlasnosci do domeny pl.
Gdyby mial, to Twoje porownania handlowe byc moze mialyby sens.

--
Krzysztof Halasa