Re: GazWyb i Internet

Autor: Jaroslaw Zielinski (jz_at_winter.info.pl)
Data: Tue 08 Sep 1998 - 23:23:29 MET DST

Wojciech Mazur wrote:

> bingo, ale ktos musial to zrobic i komus juz za to trzeba bylo zaplacic... czy robili
> to tak sobie przy okazji?

Tak, probuje ci wlasnie to wytlumaczyc, ze zostalo to zrobione przy
okazji trzech nieinternetowych projektow:
a) wydawania GW
b) sprzedawania w niej powierzchni reklamowej
c) udostepnienia jej dziennikarzom archiwum w lepszej niz dotychczasowa
postaci

Kazdy inni tworca serwisu informacyjnego musi te wszystkie punkty
zalatwic sobie sam, Gazeta juz to ma.

> a ile osob nad tym siedzi vel powinno siedziec...?
> webmaster - optymalnie w 1 przeznaczony do tego;
> designer - co najmniej w 1/2 etatu przeznaczony do tego;
> redaktor - pilnujacy poprawnosc itp. wydania w internecie - 1/2 etatu
> archiwum jako bazy danych 1/2 etatu
> ktos do tworzenia tego... 1/2 etatu
> w sumie 3 pelne etaty...
> nie licze osob zamieszanych dorywczo w to wszsytko... moze sie okazac ze do kupy jest
> to kilka-kilkanascie osob...

Ok, moze dojdziemy do 5 pelnych etatow, czyli lekko liczac 30 000
zlotych na pensje. Dobijmy to nieco w gore, do 60 000 zlotych kosztow
miesiecznie. Na to trzeba sprzedac 2 mln odslon bannerow miesiecznie.

> jesli uwazasz ze cos takiego jak serwis gazety wyborczej moze sie opedzac sam, to zycze
> powodzenia... to tak samo jakbys uwazal ze gazeta moze sie sama pisac sama lamac i sama
> drukowac - moze w za 50 lat tak wlasnie bedzie, a ludzie ktorzy to dotychczas robili
> beda bezrobotni... ale moim skromnym zdaniem tak jeszcze nie jest...

Zauwaz, ze najpierw byla kura, to znaczy gazeta, a potem jajko, to
znaczy zyski z ogloszen w niej. Wpadnij na Czerska, obejrzyj pierwszy
numer GW, sprawdz date, spytaj sie, kiedy bylo pierwsze ogloszenie,
obejrzyj ten numer, po czym wpadnij do kiosku kupic dzisiejsza gazete.

> a ty reczysz glowa, ze jesli zainwestuja to tak jak uwazasz to do konca zycia
> pozostanie im juz tylko "odciananie kuponow"?

Ja nie. W branzy medialnej nie ma pewnych sukcesow. Ktoz mogl pomyslec,
ze Chip stanie sie najlepszym polskim pismem komputerowym? Albo ze
Gazeta Wyborcza najwiekszym polskim dziennikiem? Oba te tytuly doszly do
swoich sukcesow paruletnia ciezka praca i zrozumieniem segmentow rynku,
na ktorym dzialaja.

> no to zapytuje po raz koleny jak to jest z tymi kampaniami reklamowymi w internecie i
> jakie pieniadze wchodza tu w gre?

Odwrocmy pytanie: chc zrobic kampanie reklamowa w Internecie. dotyczaca
produktow AGD czy branzy spozywczej. Jakie serwisy mi zaproponujesz jako
miejsca reklam? Wchodzimy w bledne kolo, bo jest ciagle za malo serwisow
informacyjnych bedacych atrakcyjnymi miejscami reklamowymi.

> majac 3 banery po 300 PLN na tydzoen czyli 3.600 PLN.miesiecznie (
> pod warunkiem, ze jest tak cudownie ze sie je ma i to nie w barterze!)

Skad ci wychodza te 3 bannery po 300 zlotych? O ile wiem, to w dobrych
polskich serwisach placi sie za ogladalnosc, cos w granicach 25-50
zlotych za 1000 odslon reklamy. Pomnoz to przez na przyklad 1 200 000
dziennie, ktore podal ostatnio wydawca Chipa.

> nie neguje, iz serwis gazety jest daleki od doskonalosci i wiele rzeczy mnie w nim
> drazni czy wrecz zniecheca do korzystania z niego, ale nie moge zgodzic sie, ze to tak
> po prostu trzeba miec cos dobrego do sprzedania i juz wszyscy kupia...

Alez ja tego nie twierdzilem. Twierdzilem, ze jak sie ma cos dobrego
(informacje) to mozna to dobrze zaprezentowac i dobrze sprzedac.

> sorki ze sie czepiam, ale z lekka odnosze wrazenie, ze dla ciebie to wszystko jest takie
> oczywiste i proste... masz gotowy przepis z ktorego nikt nie chce skorzystac

Nie mam gotowego przepisu. W 1994 roku realia byly inne i teraz sa inne,
za rok beda inne. I wlasnie chodzi o to, by reagowac na realia. Kto w
1994 myslal o personalizacji serwisu? A dzis... zajrzyj do www.chip.pl.
Za rok beda platne serwisy informacyjne dostepne przez szybkie stale
lacza, za dwa lata... Za chwile bedzie internetowy format wektorowej
grafiki, co pozwoli na lepsza wizualizcje danych, mapy, dynamiczne
wykresy.

> ale w takim razie czemu sam nie robisz
> jakiegos takiego super serwisu?

Cos tam robie, i dla siebie i dla innych. I pewnie jeszcze pare rzeczy
zrobie.

> czemu skoro nie wyszlo ci z gazeta, nie poszedles do
> np. rzepy, zycia czy setki innych instytucji i nie sprzedlaes im tego?

Rzeczpospolita ma niezly serwis i jak slyszalem archiwum tez ma. Serwis
robili jej lepsi fachowcy ode mnie, latwo sprawdzic kto. I Zycie
Warszawy ma swoje wydanie i Superexpress... Spoza gazet to jest WIEM...

Jaroslaw Zielinski
http://winter.info.pl/ - Winter