Cenzura, pornosy itd. (Bylo: Re: Ciemnogrod)

Autor: Michal Rok (mrok_at_waw.pdi.net)
Data: Tue 05 May 1998 - 20:10:39 MET DST

Jaroslaw Zielinski wrote:

> No coz - wlasnie tak myslal MJW wysylajac cancele, prawda? A ty uwazasz,
> ze Piotr Bernatowicz wysylal "dranskie" artykuly?

Generalnie nikt w internecie nie jest powolany do cenzorowania
wypowiedzi innych osob. Z jednym wyjatkiem - forum, na ktorym od razu
jest przyjete, i wszyscy wchodzacy o tym wiedza, ze ktos ma prawo do
cenzurowania.

Ostatnio spotkalem sie w praktyce providerskiej z takim oto przypadkiem:
admin serwera IRC ze Stanow poskarzyl sie, ze klient PDi buszowal tam i
udostepnial fileserver ze zdjeciami, o ktorych otwarcie twierdzil ze sa
dziecieca pornografia.

Pytanie: jak ma zareagowac administrator w takim przypadku?

Z jednej strony jedynym dowodem jest zlapanie goscia na goracym uczynku,
obejrzenie obrazkow i stwierdzenie, ze to pornosy. Ale skoro w zamian za
sciagniecie musze sam cos umiescic na serwerze, a na dokladke
posiadanie, a przynajmniej rozpowszechnianie, dzieciecej pornografii
(chyba) jest przestepstwem, to nie moge zbadac nie narazajac sie na
popelnienie przestepstwa samemu. Na dokladke nawet jak go zlapie, to i
tak nic mu nie moge zrobic. Gdybym naprawde mial mnostwo czasu i
naprawde czul sie powolany do cenzorowania sieci, to moglbym jeszcze
naslac na niego prokuratora. Ale po co mi to? Zeby mi jakis lamer lazil
po biurze i zadal okazania logow?

Z drugiej strony - gosc ma prawo robic w internecie co mu sie zywnie
podoba. Jesli przyjdzie do mnie prokurator, i zazada przedstawienia
danych osoby, do ktorej nalezy konto - to na mocy koncesji musze mu te
informacje udostepnic. Ale dopoki mnie ten prokurator nie najdzie, to
nie mam powodu tracic klienta.

Co o tym sadzicie?

Michal

--