Re: Internet w sieci kablowej a systemy operacyjne (fwd)

Autor: Michal Rok (mrok_at_waw.pdi.net)
Data: Tue 05 May 1998 - 19:58:20 MET DST

Jaroslaw Lis wrote:
> Hm - jesli prawda jest to ze modem ogranicza pasmo, to w sumie co wam
> przeszkadza podpinanie "na dziko", skoro dzieje sie to w ramach
> "pasma oplacanego przez uzytkownika" ?

Pasmo oplacone to jedno, a drugie to wykorzystanie pasma. Cena za
podlaczenie wygladalaby duzo mniej zachecajaco, gdyby wszyscy
wykorzystywali 100% mozliwosci. Na szczescie przecietny czlowiek czasem
spi, czasem je, a czasem po prostu ma dosc komputera, i dzieki temu
abonenci wykorzystuja sporo ponizej 10% pasma. Wiec teraz jesli pod
abonament jednego czlowieka podepnie sie 10 osob, i wszystkie razem beda
mialy w sumie 100 kbit, to na pewno wykorzystaja wiecej niz tez 10%
pasma, bo zawsze ktorys bedzie korzystal z sieci. Dlatego 10 osob na
jednym gniazdku kosztuje nas sporo wiecej niz 1 osoba na tym samym
gniazdku.

Jeszcze jedno - gdybysmy pozwalali na takie podlaczenia, to w bardzo
optymistycznym przypadku udawaloby nam sie sprzedac jedno podlaczenie na
blok, bo potem juz szlo by siecia lokalna. W koncu 100 kbit/s dla 5 osob
to i tak bardzo duzo.

> A dalej - czy mi sie wydawalo czy jednak ktos pisal ze te modemy
> sa ograniczone do 4 uzytkownikow ?

Niezupelnie. Jedna z funkcji modemu, specyficzny gatunek filtrowania
pakietow, jest ograniczony do czterech adresow MAC po stronie budynku.
Udalo nam sie to ominac.

> P.S. Zainstaluja proxy i tak sie podepna na dziko :-)

Sprobuj.

Michal

--
 Michal Rok,  for PGP key & home page see http://www.waw.pdi.net/~mrok/