Re: TPNET - blokada serwera

Autor: Marcin Wieczorek (wieczor_at_polbox.com)
Data: Sun 22 Feb 1998 - 22:36:29 MET

Jacek Piskozub <piskozub_at_iopan.gda.pl> napisał(a):
>Niestety TPSA wszystko to obchodzi mniej iz zeszloroczny snieg. Musze oddac racje
>tym, ktorzy jak np. Szymon Sokol od poczatku zwalczali pomysl TPSA. Mi sie to
>wtedy wydawalo dobrym pomyslem na rozpowszechnienie Internetu. Debil z
>katowickiego (patrz news:pl.com.pecet) ostatecznie przekonal mnie, ze nie mialem
>racji. A z powodu jego dzialan jest mi dodatkowo przykro z tego powodu, ze to
>wlasnie ja zaproponowalem kiedys przed wiekami utworzenie tej grupy, na ktora
>wlasnie matol sie uwzial. :-(

Ostatnio obejrzalem film "Skandalista Larry Flint" i bedac jeszcze pod
jego wrazeniem podziele sie z Wami kilkoma uwagami. Problemu ywruha
nie da sie rozwiazac odcinajac domene TPSA ani innymi technicznymi
srodkami. Godzac sie na popularnosc internetu musimy przyjac do
wiadomosci istnienie takich ludzi jak on. Tak jak w "real life"
wystepuja swiry tak i w internecie niejeden sie trafi. Jesli chodzi o
newsowa dzialalnosc tego osobnika to kazdy moze latwo ignorowac jego
posty korzystajac ze srednio rozbudowanego czytnika news. Gostek co
prawda zminial naglowki ale nie na tyle czesto zeby to mialo
znaczenie.

IMHO nalezy rozroznic lamanie netykiety, ktore powinno byc karane tak
jak lamanie etykiety ( zerwaniem kontaktu z gosciem, ignorowaniem
postow, ewentualnie spokojnymi upomnieniami ) - od dzialalnosci
ewidentnie szkodliwej i podpadajacej pod kryminal ( wlamy do
komputerow, ataki DOS ). To sa zupelnie rozne sprawy i nalezy je
rozpatrywac oddzielnie.

Odcinanie dostepu do calej domeny jest IMHO najgorszym mozliwym
rozwiazaniem. Lepiej jest pozostawic swobode wypowiedzi kazdemu bez
wyjatkow nawet jesli rodzi to pewne problemy. Przyklad ywruha jest
moze ekstremalny ale nietrudno sobie wyobrazic, ze odciecie domeny
moze zostac w przyszlosci spowodowane blachszymi powodami. Po
zaistnieniu tego precedensu bez problemu przyjmiemy do wiadomosci kary
za spam-cytowanie, spam-dolaczone-binaria, spam-off-topic skoro
karzemy goscia za spam-chamstwo-off-topic.

IMHO news powinny byc otwartym forum, ktore swoje problemy zalatwia
wewnatrz grupy uzytkownikow.

Inna sprawa jest stosunek takich firm jak TP SA i Optimus do
problemow, ktore stwarzaja ich uzytkownicy. Tu jednak nic nie
zdzialamy dopoki na rynku nie bedzie konkurencji.

Marcin Wieczorek ( T-1000 )
wieczor_at_polbox.com www.polbox.com/w/wieczor