Re: Serwery w3cache

Autor: Jaroslaw Lis (lis_at_papuga.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 28 Oct 1997 - 21:07:41 MET

Szymon Sokol <szymon_at_galaxy.uci.agh.edu.pl> wrote:
: Dodam jeszcze, że za pieniądze, które AGH (a raczej KBN w imieniu AGH)
: płaci za dostęp do Internetu to co miesiąc moglibyśmy kupować maszynę
: taką jak ta, na której w3cache.agh.edu.pl chodzi...[2]

Ano wlasnie Szymonie - gdybyscie dostali do reki te wirtualne pieniadze.
Ale nie dostaniecie ...

: a my przecież
: jesteśmy podpięci do MAN, ci co są wpięci wprost do NASK mają koszty
: znacznie wyższe (przypominam: za 2Mb/s do NASK płaci się ryczałtem [3]
: 153000 PLN miesięcznie [4]; i nie pomyliłem się w liczbie zer... )

: Mam nadzieję, że zaspokoiłem popyt na fakty.

Z drugiej strony, chca szacowac dosc uczciwie, to 200km lacza 2Mb/s
kosztuje w TPSA ~40kzl miesiecznie [7], wiec koszt dolaczenia AGH
do reszty kraju szacuje na 15kzl miesiecznie [chyba znajdzie sie
trzech partnerow w miescie]. No i trzeba by sie jeszcze dorzucic na
lacza zagraniczne - ale to juz w szerszym towarzystwie..

: [2] Sun Ultra 1/140, daliśmy za niego ok. 30000 PLN;

: [5] no i oczywiście można zamiast do NASK czy MAN wpiąć się do TPSA;
: tyle że to na razie nie dotyczy uczelni...

Juz niezbyt uczciwie [podejrzanie niskie ceny], ale gdyby za te
30kzl na maszyne do cache uczelnia kupila dostep do internetu 1Mb/s
w TPSA - to starczyloby na jakies 2.5 roku placenia (1240zl/mies [8]).

To co sie bardziej oplaca - stawiac cache, czy dokupic 1Mb/s dodatkowo ?
:-)

J.

[7] http://www.tpsa.pl/laczapl.html#CZ1.A.3
[8] http://www.tpsa.pl/Internet/cennik.html