Re: Serwery w3cache

Autor: Szymon Sokol (szymon_at_galaxy.uci.agh.edu.pl)
Data: Tue 28 Oct 1997 - 18:39:42 MET

Wojtek Sylwestrzak <wojsyl_at_icm.edu.pl> wrote:
: Jaroslaw Lis <lis_at_papuga.ict.pwr.wroc.pl>:
: > On 25 Oct 1997 21:03:25 GMT, Wojtek Sylwestrzak <wojsyl_at_icm.edu.pl>
[----]
: > >powiedzmy sobie szczerze - piszesz autorytatywnie o rzeczach,
: > >o ktorych nie masz zielonego pojecia. Wiesz jakis procent kosztow sieci
: > >stanowi koszt utrzymania lacz miedzynarodowych ?

: > Ile to podawano dla NASK ... cos pare %.
: > Chetnie uslysze wyliczenie.

: Nie uslyszysz. chodzi mi tylko o to, zebys nie pisal o rzeczach,
: o ktorych nie wiesz tak, jakbys wiedzial.

Ależ usłyszy!
> W roku 1993 struktura wydatkow przedstawiala sie nastepujaco.:
> 1. Lacza 65.8%
> 2. Skladki miedzynarodowe 2.5%
> 3. Obsluga operatorska 19.4%
> 4. Podroze, seminaria 3.0%
> 5. Inne koszty w tym uslugi obce 9.2%

Jak widać nie tylko 40% jest mało znaczącą liczbą, ale i 65.8% to
jest "parę" :->

Dodam jeszcze, że za pieniądze, które AGH (a raczej KBN w imieniu AGH)
płaci za dostęp do Internetu to co miesiąc moglibyśmy kupować maszynę
taką jak ta, na której w3cache.agh.edu.pl chodzi...[2] a my przecież
jesteśmy podpięci do MAN, ci co są wpięci wprost do NASK mają koszty
znacznie wyższe (przypominam: za 2Mb/s do NASK płaci się ryczałtem [3]
153000 PLN miesięcznie [4]; i nie pomyliłem się w liczbie zer... )

Mam nadzieję, że zaspokoiłem popyt na fakty.

[1] źródło: list prof. T. Hofmokla na liście NASK_at_PLEARN.BITNET,
datowany 26 Jan 1994 08:13:44 CET;
[2] Sun Ultra 1/140, daliśmy za niego ok. 30000 PLN;
[3] można też płacić "za ruch" [4] - 2Mb/s wykorzystane w 75% kosztuje
wtedy 825638.40 PLN :-> (osiem i ćwierć zamiast półtora starego
miliarda; tyle forsy to ja bym chciał dostawać na zakupy sprzętu
*rocznie*, nie miesięcznie...);
[4] źródło: http://www.nask.pl/NASK/info/cennik.html ;
[5] no i oczywiście można zamiast do NASK czy MAN wpiąć się do TPSA;
tyle że to na razie nie dotyczy uczelni...

--
  A    GGGG H   H  Szymon Sokół -- administrator sieci
 A A  G     H   H  Uczelniane Centrum Informatyki Akademii Górniczo-Hutniczej