Re: Re: w3cache a świeżość zasobów (Było: serwer mikrosoftu)

Autor: Michał Mosiewicz (mimo_at_lodz.pdi.net)
Data: Tue 28 Oct 1997 - 15:46:26 MET

Jaroslaw Rafa wrote:

> Jest to pomysl bezsensowny, gdyz uniemozliwia robienie odsylaczy do
> *konkretnych dokumentow w danym serwisie* z innych serwisow.
> Utrata tej mozliwosci absolutnie nie jest warta zysku ze sprawnosci
> kaszowania.

Ależ jak najbardziej sensowny. Kto Ci broni robić odsyłacz do dokumentu?
Jeśli napiszesz nową wersję, to lepiej zostaw stary w spokoju (nigdzie
nic nie mówiłem o kasowaniu), a w zamian dodaj jego nową wersję i
uaktualnij swoje indeksy. I na dodatek to jest jedyne rozwiązanie, które
gwarantuje Ci spójność w stosunku do serwisów, które są do Ciebie
zalinkowane. Żeby to jaśniej wytłumaczyć posłużę się małym przykładem:

Tworzysz dokument "/my_statement.html" w którym jest treść: "Kocham
małomiękkiego". Parę osób dodaje na swoich stronach linka do tej strony
Twoje zdanie na ten temat się zmieniło i zmieniasz treść dokumentu na
"Małomiękki - bleeeee :-(". No i w efekcie następuje ironiczny brak
spójności między Twoim serwisem, a tym Co myślą o nim inni. (Pal licho
kilka innych linków, ale taka Altavista może przegapić, że zmieniłeś
zdanie i wyświetlać Twoją stronę w ramach kółka miłośników
małomiękkiego.)

Dlatego, profesjonalista stara się do takiej sytuacji nie dopuszczać.
Jeśli zakładasz zmianę stanowiska w czasie, to powinienneś to jasno
określić zarówno w treści dokumentu ("Dnia 28 października kocham
małomiękkiego"), jak i w nagłówkach( "Expires:...."). A możesz mi
wierzyć, albo nie - duże serwisy bardzo dbają o to, żeby takich zmian
nie przeprowadzać. To jest po prostu kwestia wiarygodności. Serwis, do
którego prowadzą linki niezodne z treścią nie jest wiarygodny. Jeśli się
napisało coś, co chce się zmienić, to pisze się nową wersję i zamieszcza
obok starej z adnotacją dlaczego. Czasem, jak się z góry wie o "własnej
niestałości uczuć", to można przyjąć, że dokument będzie aktualizowany,
ale również należy opisać to w nagłówkach i treści.

Michał

DISCLAIMER: Podane wyżej przykłady dokumentów są naprawdę przykładowe i
wszelka ich zbieżność z istniejącymi dokumentami jest przypadkowa.

--
********     MEMBER OF THE INTERNATIONAL PROGRAMMERS GUILD    ********
WWW: http://www.lodz.pdi.net/~mimo  tel: Int. Acc. Code + 48 42 148340