Re: Jaki jest ten Internet?

Autor: Jaroslaw Zielinski (jz_at_okonet.com.pl)
Data: Mon 13 Oct 1997 - 08:16:10 MET DST

Slawek wrote:

> Jakies dane na ten temat moge prosic? I zrodlo.

1. Liczba dokumentow w Infoseek w ICM: 942,952
(http://infoseek.icm.edu.pl/query.html?col=Poland&qt=site%3Apl&qc=&qm=0&st=1&nh=25&lk=1&rf=0&oq=site%3A.pl&rq=0)
2. Liczba dokumentow polskich w AltaVista: 23,511
(http://altavista.digital.com/cgi-bin/query?pg=q&what=web&kl=XX&q=host%3Apl&search.x=42&search.y=0)
3. Liczba polskich dokumentow w Infoseek: 35,583
(http://www.infoseek.com/Titles?qt=site%3Apl&col=WW&sv=IS&lk=ip-noframes&nh=10)
4. Liczba polskich dokumentow w HotBot: 178,806
(http://www.search.hotbot.com/hResult.html/?SM=MC&MT=&SW=web&AM0=MC&AT0=words&AW0=&AM1=MN&AT1=words&AW1=&date=whenever&DV=7&DR=newer&DM=1&DD=1&DY=97&RD=DM&domain=.pl&RG=EU&FS=&PS=A&PD=&DC=10&DE=2&OPs=MDRTP&_v=2&DU=days&search.x=18&search.y=6)
Zrodlo - Internet.

A dlaczego wlasciwie to ja mam podawac dane? Przeciez to ty twierdzisz:
"Nie jeden Infoseek istnieje. Jest yahoo jest excite jest hot-bot. Czy
laczne polskie zasoby tych komercjalnych wyszukiwarek sa mniejsze niz
polskiego infoseek?". Udowodnij, ze "laczne zasoby" (chyba wszystkie
rozne dokumenty?) sa wieksze niz ten milion w ICM.

> Nie, mam na mysli serwisy po polsku yahoo i excite.

A sa takie?

> Czy chce Pan powiedziec ze "komercja" nie ma FTP
> ( www.cdrom.com z Polski dziala, prawda?) ani dostepu do news (news.nask.pl)
> (btw, co to jest siec usnet???) ani do IRC (w koncu to zabawka).

Mowimy o POLSKIM Internecie, czyli stronach w Polsce lub po polsku.
Wskaz mi biblioteki FTP umieszczone na polskich serwerach komercyjnych,
ktore mozna porownac z Sunsite.

Siec Usenet - siec serwerow NNTP, ktore przekazuja sobie newsfeed, co
miedzy innymi pozwala, ze ty mozesz laczyc sie z serwerem news innym niz
ja i jakos wzajemnie widzimy swoje postingi. Jest taki serwer w Polsce
www.usenet.pl i na nim mozesz zobaczyc mapke serwerow i sprawdzic, ile z
nich to komercyjne.

Znow rozmawiamy o tym, co ci sie wydaje, ze jest.

> Co do kont pocztowych to nie widze powodow dla porownywania liczby
> utrzymywanych przez podatnika kont z liczba kont na komercjalnych
> serwisach typu polbox czy onet. Prosze dodac tez liczbe "polskich"
> kont na hotmail czy usa.net i setce innych
> k o m e r c j a l n y c h serwisow i mysle ze proporcje sie odwroca.

To znaczy beda jakie? Ja podalem, ze 1/3 jest akademicka, wiec po
dodaniu tych wszystkich byc moze 1/4 bedzie akademicka, moze 1/5. Mowimy
o ilosci kont rzedu 400,000 - ile z nich moze byc na tych wszystkich
komercyjnych serwisach swiatowych - 5,000-10,000? Czy to znaczy, ze
piata czesc Internetu nie jest potrzebna? (przy okazji - komercyjnych,
ang. commercial to po polsku komercyjny, a nie komercjalny, jak piszesz,
w ogole nie zauwazajac, jak inni pisza poprawnie).

Dlaczego nie widzisz powodu, by to porownywac? Ciagle nie rozumiesz, ze
Internet akademicki stanowi w Polsce istotna czesc sieci a w przypadku
wielu uslug - nawet kluczowa. Nie rozumiesz, sam korzystajac z w
wiekszosci akademickiej sieci Usenet i z domeny pocztowej irc.pl
administrowanej z akademickiej maszyny.

> Zreszta nie to bylo tematem dyskusji.

Tematem dyskusji jest to, co jest w temacie (subject). Chcialem po
prostu, zebys zrozumial, ze wyglaszasz tezy, ktore nie maja poparcia w
faktach.

> Chcial mi Pan udowodnic ze "internet komercyjny" potrzebuje do istnienia
> "internetu akademickiego" (dotowanego).
> Nie sadze aby sie to Panu udalo.
> Nie sadze by cos takiego mozna bylo wogole udowodnic.

Dobrze, odwrocmy kota ogonem. Udowodnij teze odwrotna - ze polski
Internet komercyjny NIE PORZEBUJE polskiego Internetu akademickiego.

Ja twierdze tylko, ze Internet akademicki jest rownie wazny jak
komercyjny.

Jaroslaw Zielinski
http://winter.info.pl/ - Wiadomosci Internetowe
http://wyborca.info.pl/ - Internetowy Wyborca
http://slowa.art.pl/ - Slowa i linie

PS. Nie pisz nigdy "Albo Pan Panie Jarku ze mnie zartuje albo z siebie."
jesli nie masz solidnego poparcia w faktach.