Re: Sonda

Autor: Dariusz Wichniewicz (darekw_at_atm.com.pl)
Data: Tue 22 Jul 1997 - 11:16:55 MET DST

Ponizsze odpowiedzi reprezentuja moje wlasne poglady.
Darek

At 10:40 97-07-22 +0200, you wrote:

> 1. Czy zgadzasz sie aby prawo do rejestracji bezposrednio w domenie pl
> miala kazda instytucja?

raczej TAK: (pragmatyczne - rozwiazuje wszystkie spory)
raczej NIE: (ze wzgledow estetycznych - techniczne moim zdaniem nalezy
wogole pominac)

> Jezeli wygra ta opcja to nie ma nad czym dyskutowac, jezeli nie to
> nastepny wariant:
>
> 2. Czy uwazasz, ze w domenie pl nie powinno byc poddomen innych niz
> funkcjonalne i regionalne?

TAK: Dopuszczenie nawet jednego wyjatku (a rowniez utrzymanie domen
istniejacych) natychmiast doprowadzi do (slusznych!) zarzutow o nierownym
traktowaniu. Pozostaja jeszcze pytania o kryteria: Co jest domena
funkcjonalna?, Co jest domena regionalna?, Kto nimi administruje? Proponuje
nastepujaca odpowiedz: zastapmy "funkcjonalne" i "regionalne" wspolnym
okresleniem "publiczne" - czyli takie, w ktorych zarejestrowac sie moze
(prawie) kazdy - naturalnie spelniajac wymogi regulaminy dla poszczegolnych
domen. Przyklad (hipotetyczny): kiedys chcialem zarejestrowac dla ATM
domene prasa.pl, ale miala byc to domena "publiczna", z mozliwoscia
rejestracji wszystkich gazet, redakcji itp (jesli bylyby zainteresowane).
Kryterium "publicznosci" czy "prywatnosci" domeny jak najprostsze -
deklaracja zglaszajacego.

> Wariant trzeci, jezeli wygra opcja przeciwna do 2 (jakies domeny sa
> dopuszczalne.
>
> 3a. Czy zgadzasz sie aby decydujacym czynnikiem o posiadaniu domeny
> bezposrednio w pl byl czynnik ekonomiczny (cena domeny)?

NIE: Nie ma to sensu - korzysta na tym tylko rejestrator (obecnie NASK). To
tak jakby wydac zarzadzenie, ze dla Mercedesow benzyna powinna kosztowac
piec razy wiecej niz normalnie.

> 3b. Czy zgadzasz sie aby prawo do posiadania domeny bezposrednio w pl
> mieli wylacznie koncesjonowani dostawcy internetu?

NIE: Byloby zbyt wiele problemow z adresami typu prezydent.pl, powodz.pl,
organizacjami o zasiegu ogolnopolskim itp.

> 3c. Czy zgadzasz sie aby prawo do posiadania domeny bezposrednio w pl
> mialy wylacznie firmy posiadajace co najmniej klase C adresow IP?

NIE: Jesli bysmy tak postanowili, to ja od razu poprosze 256 domen w .pl -
mam swoja klase B...

> 3d. - jakies inne pomysly?

Pomyslow juz widzielismy bardzo duzo, a rozwiazania z tego nie chca jakos
powstac. Caly czas nie potrafimy sensownie odpowiedziec na pytanie, czy
mozna odebrac domene, ktora juz jest zarejestrowana, i co do takiego
dzialania jest potrzebne: wyrok sadu (w przypadku sporu o nazwe), glos ludu
(patrz spor wokol gazeta.pl), glosowanie w PL/NIC (moim zdaniem najlepsze),
a moze po prostu nieco brutalnosci (NASK odcina "niesluszne" domeny i czeka
wynik wytoczych mu procesow sadowych a takze zbiera po glowie od oburzonych
internautow).

Pozdrowienia
Darek