Re: Domeny Internetowe w Polsce

Autor: piotr pogorzelski (piotr.pogorzelski_at_ippt.gov.pl)
Data: Tue 08 Jul 1997 - 12:08:31 MET DST

[...]
GS> No tak. tylko czemu NASK opracowal taka strukture oplat za domeny,
GS> ze byle firemce oplaca sie zalozyc wlasna domene w struktorze glownej pl ?
GS> przeciez rejestracja takiej domeny (KRZYCZE) KOSZTUJE MNIEJ NIZ SREDNIA
GS> KRAJOWA PLACA (Koniec wrzasku:) . moze ktos w NASK powinien sie puknac
GS> w czolko i podniesc oplate za domene bezposrednio w pl do jakiejs
GS> wystarczajaco duzej wielkosci ? i zeby umieszczenie domeny bezposredno
GS> w pl wiazalo sie z oplata stala a nie jednorazowa.

Zarzadzanie domenami przez nask nie ma na celu przynoszenie zysku.
Koszt utrzymania domeny, nie zalezy od miejsca gdzie jest zarejestrowana,
tylko (przy obecnie obowiazujacych oplatach za ruch) od generowanego
przez nia ruchu (czyli miedzy innymi od ustawien w SOA ;). I nie jest
bezposrednio zwiazany z iloscia rekordow w domenie (mowie o rejestracji
domeny, nie o serwerach secondary).

W takiej sytuacji powinna byc stala oplata pokrywajaca koszt obslugi domeny,
ktora dodatkowo weryfikowalaby potrzebe istnienia takiej domeny
w przypadku znikniecia firmy ktora ja zarejestrowala.
Nawet gdyby w Polce placilo sie za pasmo, a nie za ruch, powinna istniec
stala oplata zwiazana z utrzymaniem domeny. Wylacznie w celu weryfikacji.

Dlatego obecny cennik, wg ktorego placi sie rozna cene, za rejestracje
w roznych domenach uwazam za sytuacje chora.

O sposobie rejestracji powinien decydowac regulamin. Skoro nask zarzadza
domena pl nask powinien go opracowac. Jesli bedzie zarzadzal zle
nalezy sie starac, aby zabrano mu delegacje domeny i przekazano komus innemu.

Poki nie powstanie instytucja, ktora moglaby przejac zarzadznie DNSem od
nasku nic sie nie zmieni. Taka instytucja mogloby byc wspominane wielokrotnie
centrum informacji sieciowej (czy jak to ludzie nazywaja).

Najpowazniejszym zarzutem w stosunku do nasku, ktory moglby byc
argumentem za odebranie delegacji jest uznaniowe rejestrowanie niektorych
domen w pl. Jezeli pozwalamy rejestrowac domey w pl, to wszystkim
i za taka sama cene, albo nikomu.
To czy firma ma wiele oddzialow, lacz, obrot powyzej 100000000 pln itp.
nie moze miec zadnego znaczenia.

Jesli pan Jasio, ma dwa serwery DNS w roznych podsieciach ( bo ostatnio
firmy rejestrujace domeny podaja serwery 1.2.3.4 i 1.2.3.5 ) i stac
go na stale oplaty, to ma prawo miec taka domene.

Zmiany zasad rejestracji w zadnym wypadku nie moga dotyczyc domen juz
zarejestrowanych.

GS> ps: na zalozenie domeny bezposrednio w pl stac jest praktycznie kazda
GS> prywatna osobe. oczywiscie odpadaja osoby najnizej zarabiajace.
GS> wg. mnie na domene bezposrednio w pl powinno byc stac jedynie bardzo
GS> duze firmy, i bardzo duzych operatorow.

Moim zdaniem na domene w pl. powinno stac kazdego, albo nikogo.
Delegacja domeny to obowiazek, nie sposob zarabiania pieniedzy.

--
piotr pogorzelski