Legendy Urbana

Autor: Zbigniew Zych (zych_at_onet.pl)
Data: Fri 27 Jun 1997 - 04:25:42 MET DST

Witam,

Znowu trafiło do mnie GOOD TIMES :(
Teraz się to nazywa: JOIN THE CREW

Odpisując człowiekowi, od którego to otrzymałem, stworzyłem taki artykulik.
Może innych też zainteresuje, a może ktoś doda coś jeszcze do tego?

---------------- START -----------------

1. Tzw. "URBAN LEGENDS" - po polsku by się to ładnie spolszczyło:
    Legendy Urbana :-)

   http://www.mobiusweb.com/~mobius/Roadmap/map09.html
   Szczególnej uwadze polecam fragment o "GOOD TIMES".

   Ja osobiście natykam się już chyba z 5 czy 6 raz na te spamy o wirusach
   w poczcie, tak, od ok. 1993 roku. To nawraca co roku jak grypa.

2. Trochę prawdy w tym jest, ale tylko dla użytkowników MS Windows, gdzie
   można podesłać plik np. w Wordzie, program pocztowy uruchomi Worda,
   a ten uruchomi makra zawarte w pliku....
   Czy jakieś inne directX...

   Po prawdzie podobnie może wystąpić w Unixie, używając pakietu metamail
   do obróbki poczty MIME (np. audio, video, czy innych attachmentów).

   Jeśli mam program (np. ghostscript do obróbki plików postscriptowych)
   z błędem, umożliwiającym uruchomienie "automatyczne" jakiegoś programu,
   to sytuacja jest identyczna jak w MS Windows.

   Problem jednak z Unixem jest taki, że Unixów jest multum różnych,
   programy mogą znajdować w różnych miejscach systemu, mogę nie mieć
   przypisanych typów MIME do programu (czyli np. postscript wyświetli mi
   się w źródle, a nie wykona), w ostateczności, może mi to nabruździć na
   moim "kawałku" dysku - ze względu na prawa dostępu dla użytkownika.

Podsumowując:

1. wystąpienie wirusa w poczcie nijak się ma do konkretnego "subjectu"
   listu - należy zwracać uwagę na zawartość przesyłki, i co się
   nam "uruchamia" przy wyświetlaniu jej na ekranie

2. używając najprostszych programów do czytania poczty, jesteśmy bezpieczni
   (do czasu "ręcznego" uruchomienia np. Worda z otrzymanym przez pocztę
   plikiem).

3. Nie należy wysyłać do wszystkich informacji o tego typu rzeczach.

Zbigniew Zych

--
http://onet.pl/~zych/