Re: Rejestracja domeny pod ".pl"

Autor: Wojciech Myszka (W.Myszka_at_immt.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 26 Mar 1997 - 08:52:18 MET

Problem (pod)domen w domenie .pl wraca nieustannie...

On Tue, 25 Mar 1997, Michal Hobot wrote:
  [...]
> Te bazy to takie serwery WWW, rozrzucone po calej Polsce. Dzieki nim
> mozna mierzyc dokladnie pozycje za pomoca jednego odbiornika.
  [...]
> I wymarzylem sobie, zeby te serwery-bazy korekcyjne beda mialy nazwy
> wroclaw.dgps.pl, katowice.dgps.pl itp. Oczywiscie bylaby rowniez
> strona www.dgps.pl, z klikalna mapka Polski, przelaczajaca na
> najblizsza baze (im blizej baza, tym wieksza dokladnosc pomiarow).
  ===
  Prawde mowiac nie bardzo rozumiem istote problemu DGPS: to znaczy jak
  sie ona ma do Internetu? Czy siedzac przy swoim komputerze bede mogl z
  duza dokladnoscia okreslic swoja pozycje laczac sie z serwerem WWW?

  Nie przypuszczam, ale moge sie mylic... Tak wiec jakie jest uzasadnienie
  istnienia tej domeny? W jaki sposob "zwykly" uzytkownik Internetu bedzie
  mogl skorzystac z faktu istnienia takiej domeny?
  ===
> Mysle, ze zachodzi tutaj analogia do irc.pl, ktora ma podobne zadanie
> - ulatwic znalezienie najblizszego serwera.
  ===
  Osobiscie uwazam, ze domeny irc.pl (dla czterech serwerow IRC w Polsce)
  i usenet.pl nie sa najbardziej potrzebne, ale - one w jakis sposob sluza
  zwyklemu Internaucie: jak nie wie z jakiego serwera NEWS czy IRC ma
  skorzystac wpisuje nazew swojemgo miasta...
  ===
> Niestety, goscie z NASK-u nie chca zarejestrowac domeny pod .pl.
> Pisza, ze do tego trzeba miec wlasne lacza miedzymiastowe.
> To w takim razie co robi www.chip.pl, www.rmf.pl itp?
  ===
  Jezeli jednak upierac sie przy istnieniu tej doemny - mozna wyciagnac
  fakt uzywania wlasnych "lacz" miedzynarodowych - przeciez GPS kozysta z
  sieci satelitow...
  [...]
> Moze ktos ma doswiadczenia w przekonywaniu ludzi z NASK-u?
  ===
  Nie mam. Ale tak sobie mysle patrzac na usluge XNTP (ntpq -p to komenda
podajaca serwery czasu, z ktorymi komputer sie synchronizuje):

(chaos)[1024]myszka> ntpq -p
     remote refid
==================================
*err.ethz.ch .DCFa.
 galaxy.uci.agh. alpha.twins.pk.
+faui45.informat .DCFp.
 cyber.ict.pwr.w atol.icm.edu.pl
 atol.icm.edu.pl cisco.icm.edu.p
+anna.mat.uni.to err.ethz.ch
 pk-siec.oeto.pk faui45.informat
 i17linuxa.ists. nask.wask.wroc.
 tardis-etz.ethz rs17.serv.Uni-H
 nask.wask.wroc. Warszawa-gw.nas
-Warszawa-gw.nas err.ethz.ch

remote: to serwer, refid to zridlo czasu, z ktorego on korzysta.

Z przedstawionej tabelki nie da sie odczytac pelnej sieci powiazan
pomiedzy serwerami czasu w polskim Internecie, ale jestem gleboko
przekonany, ze zawsze korzystaja one z ktoregos z zegarow DCF. I teraz
pomysl:
+ GPS wymaga dobrychj wzorcow czasu.
+ moze ten sygnal wzorcowy "wpuscic" w polski Internet?

Nie wiem, czy mozna to wykorzystac jako sensowny argument w dyskusjach z
NASKiem, ale taka usluga juz "zwyklym" ludziom moze sie przydac. I warto
bedzie odwilywac sie do wroclaw.dgps.pl.

Pozdrowienia
Wojtek