Re: Rejestracja domeny pod ".pl"

Autor: Michal Hobot (hobot_at_horyzont-kpg.com.pl)
Data: Wed 26 Mar 1997 - 15:25:53 MET

Wojciech Myszka <W.Myszka_at_immt.pwr.wroc.pl> wrote:

>Problem (pod)domen w domenie .pl wraca nieustannie...
>
> ===
> Prawde mowiac nie bardzo rozumiem istote problemu DGPS: to znaczy jak
> sie ona ma do Internetu? Czy siedzac przy swoim komputerze bede mogl z
> duza dokladnoscia okreslic swoja pozycje laczac sie z serwerem WWW?

Zaraz wytlumacze, o co tu chodzi:
Pojedynczym GPS-em mozna uzyskac dokladnosc tylko do 100 metrow. I to
niezaleznie, czy jest to kieszonkowy nawigatorek za 900 zlotych, czy
geodezyjny dinozaur za 20 000 dolarow.
Wyzsze dokladnosci uzyskuje sie poprzez tzw. roznicowy gps
(Differential GPS - DGPS). Polega to na tym (w uproszczeniu), ze
jezeli postawimy jednego GPS-a na stalym punkcie i bedziemy
obserwowali jego odczyty, to te odczyty beda sie wahac gdzies dookola,
w promieniu 100 metrow. Otrzymamy wiec tzw. wektory bledu. Jezeli
takie wektory odejmiemy od pozycji GPS-a, ktorym mierzymy w terenie to
uzyskamy bardzo dobra dokladnosc (tym lepsza, im blizej sa odbiornik
stacjonarny - baza korekcyjna i odbiornik terenowy).

Taka poprawke roznicowa mozna przeslac albo przez np. radio, albo
zeskladowac na dysku i dokonac korekcji po powrocie z pomiarow.

Taka stacjonarna baza korekcyjna, skladujaca dane na dysku jest bardzo
pozyteczna - moze z niej korzystac nieograniczona liczba osob pod
warunkiem, ze beda mogli sobie sciagnac pliki korekcyjne. Dawniej
uzywano do tego celu BBS-a, ale Internet wydaje sie wymarzonym medium.

A wiec jest tak: "zwykly" uzytkownik Internetu, zyska tyle ze jezeli
chce robic pomiary GPS-em (geodezja, kartografia, GIS itp itd), to nie
bedzie musial kupowac dwu odbiornikow, tylko wystarczy mu jeden. Jest
do przodu o paredziesiat baniek.

> Jezeli jednak upierac sie przy istnieniu tej doemny - mozna wyciagnac
> fakt uzywania wlasnych "lacz" miedzynarodowych - przeciez GPS kozysta z
> sieci satelitow...

Fajny pomysl ;-))

> Nie mam. Ale tak sobie mysle patrzac na usluge XNTP (ntpq -p to komenda
>podajaca serwery czasu, z ktorymi komputer sie synchronizuje):

>Z przedstawionej tabelki nie da sie odczytac pelnej sieci powiazan
>pomiedzy serwerami czasu w polskim Internecie, ale jestem gleboko
>przekonany, ze zawsze korzystaja one z ktoregos z zegarow DCF. I teraz
>pomysl:
>+ GPS wymaga dobrychj wzorcow czasu.
>+ moze ten sygnal wzorcowy "wpuscic" w polski Internet?

To nie tak - GPS _jest_ zrodlem czasu o fantastycznej dokladnosci (DCF
sie nie umywa - nasze GPS-y maja blad zegara rzedu czasu, z jakim
swiatlo pokonuje dystans 10cm). Chcemy, zeby nasze bazy korekcyjne
byly tez serwerami ntp, ale pracuje nad tym dopiero od ok. miesiaca i
to jeszcze troche potrwa. A nie chce sie chwalic czyms, czego jeszcze
nie mam (jestem czlowiekiem raczej solidnym).

>Pozdrowienia
>Wojtek

Ja rowniez pozdrawiam. Wesolych swiat.

Michal Hobot