Re: Wolnosc i demokracja w sieci

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Fri 21 Feb 1997 - 10:02:55 MET

Dnia 19 Feb 97 o godz. 20:16, Tomasz R. Surmacz napisal(a):

> : Jezeli nawet tak, to powinno to dotyczyc tylko newsow widzianych "od strony"
> : uzytkownikow w/w domeny, a *nie* tego, co jest "feedowane" do innych
serwerow.

> Jak juz napisalem, ci, ktorzy nie chca takich listow kasujacych uznawac
> moga w konfiguracji swojego serwera news wpisac ponizsza linijke:
>
> ME/pl-cancelbot\
> :!*::
>
> Jesli po znaku / bedzie wpisane 'pl-cancelbot', to listy kasujace spamy
> generowane w Polsce nie beda u nich respektowane i beda mogli czytac
> [...]
Tomku,
ktos niedawno napisal w tej grupie, ze jezeli dostanie od kogos jeden
przypadkowy list reklamowy, z informacja, ze jezeli *nie* wykaze
zainteresowania (nie odpowie na list), to nie bedzie dalej otrzymywac takich
listow, to jest w stanie to stolerowac, natomiast nie scierpi, jezeli ktos
wpisze go na swoja liste wysylkowa i wysle mu list reklamowy z informacja, ze
jezeli *nie chce* otrzymywac dalej takich listow, to *musi sie wypisac*.
Innymi slowy, mozna tolerowac sytuacje, gdy uzytkownik *aby otrzymywac*
dalsze listy musi podjac jakies dzialanie, a jezeli *nie chce* ich otrzymywac
to moze nic nie robic, ale nie mozna tolerowac sytuacji odwrotnej.
Czy zgadzasz sie z takim stanowiskiem?
Jezeli tak, to IMHO ta regula dotyczy takze canceli. Defaultem powinno byc,
ze do mojego systemu *nie sa* wysylane cancele od cancelbota - wysylane sa
tylko wtedy gdy o nie wyraznie poprosze. Tymczasem jest odwrotnie: domyslnie
cancele *sa* wyslane, a "jezeli nie chcesz ich otrzymywac to wez se wpisz w
konfiguracji to-a-to".
IMHO te cancele to tez pewnego rodzaju spam - jedno i drugie jest
niechcianym "szumem informacyjnym" docierajacym do mojego systemu. W jednym i
w drugim przypadku powinny obowiazywac te same reguly.
Moze ktos ustawi automat do kasowania canceli? ;-)
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl