Re: Zludny darmowy dostep

Autor: Jarek Lis (lis_at_ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 08 Jan 1997 - 17:05:37 MET

In pl.listserv.polip Andrzej Resztak <resz_at_helios.man.lublin.pl> wrote:
: In pl.listserv.polip Jarek Lis <lis_at_ict.pwr.wroc.pl> wrote:
: : Powtorze po raz kolejny - providerzy posiadajacy pule modemow powinni
: : wystapic do TPSA z rozszczeniem o wplacanie na ich konto powiedzmy
: : 10% pieniedzy wplacanych do TPSA przez dzwoniacych do ich puli modemow.

: A jak zechce sobie zalozyc zegarynke, zeby ludzie do mnie dzwonili
: i mowic im ktora jest aktualnie w Polsce godzina to co? Tez
: mam podac TPSA do sadu o nieuczciwa konkurencje?

Jesli ty MIALES zegarynke na ktorej zarabiales, po czym TPSA otwarla
wlasna "darmowa" taka usluge, a po twoim upadku wprowadzila odplatnosc za
korzystanie z zegarynki - to to jest dokladnie przyklad sytuacji
przed ktorymi ma chronic prawo antymonopolowe.

: To samo
: z kilkoma innymi uslugami i z Internetem. Zgoda jest monopol
: na telekomunikacje i to trzeba zwalczac

Ty mylisz istniejacy u nas postsocjalistyczny monopol z typowymi
kapitalistycznymi praktykami zmierzajacymi do monopolizacji rynku -
gdzie firma "mocniejsza" za pomoca lepszej oferty zmusza konkurencje
do ustapienia z rynku, ale tylko po to, zeby potem podniesc ceny
ponad poprzedni poziom konkurencji.
Sytuacja znana w kapitalizmie od wiekow, i zabezpieczona odpowiednimi
prawami, ktore nawiasem mowiac powoduja ze ten "wolny rynek" wcale nie jest
taki wolny...

: (jesli ktos potrafi,
: ale czepiania sie numeru 0-202122 nie rozumiem). Wedlug mnie
: akurat w tym miejscu TPSA robi to co powinna.

Zgodze sie - nie podoba mi sie jedynie sposob potraktowania istniejacych
wczesniej providerow przez monopolistycznego molocha...

: : TPSA powinna chetnie na taki uklad pojsc - jesli 0,202122 jest dla nich
: : oplacalny, to rownie oplacalne powinno byc dzwonienie przez ludzi do innych
: : providerow, bez potrzeby wystawiania wlasnej puli modemow.

: A to niby dlaczego?

Bo dzieki providerom rosna przychody TPSA za polaczenia telefoniczne.
Nie ma wielkiej roznicy pomiedzy zakupem np wspomnianego Rapporta
za kredyt i potem splacenie odsetek i kosztow obslugi z zyskow za polaczenia,
a sytuacja, gdy ow Rapport zostanie kupiony przez firme powiedzmy
Ternet, a TPSA bedzie placilo firmie Ternet podobne kwoty co bankowi
i obsludze.

: Komu placic te pieniadze?
Posiadaczom puli modemow. Tym, do kogo jest 100 telefonow dziennie.

: Jesli mam dostawac
: 10% wspomnianych wplywow to juz zakladam firme rozdajaca konta
: internetowe.

A rozdawaj sobie. Tylko najpierw zakup pule modemow. Wyjdziesz mniej
wiecej na 0 - i na tym prowadzenie interesow polega.

: : Jesli TPSA sie to nie oplaca - to dowodzi ze mamy do czynienia z klasycznym
: : monopolistycznym dumpingiem.
: Dumping mamy. Ale monopol jest nie tu, tylko na telefony.

Czytaj - z uwagi na posiadanie monopolu na telefony TPSA moze sie pokusic
o monopolizacje dostepu do internetu ["duzy moze wiecej"].
Gdyby oprocz TPSA byly inne firmy z telefonami [w zasadzie sa - prezesi,
sluchajcie] to opanowanie rynku nie byloby takie proste.

I na tym polega monopol w kapitalizmie - monopolizacja jednej
dziedziny pomaga opanowac inna. I wcale nie trzeba do tego prawnie
zagwarantowanej wylacznosci.

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |