Re: Win NT - zabojca UNIXa

Autor: Krzysztof Mlynarski (krzysio_at_hydra.mimuw.edu.pl)
Data: Tue 22 Oct 1996 - 19:31:27 MET DST

On Tue, 22 Oct 1996, Pawel Krawczyk wrote:

> Jak to mozliwe w sieci zbudowanej praktycznie na U*xach? Nie wydaje
> mi sie, zeby supremacja NT - w sensie wyparcia innych systemow -
> byla w ogole mozliwa. Co do nowo powstajacych serwerow, to nie kazdemu
> sie oplaca kupowac NT. Linux jest najczesciej uzywany przez male
> firmy, o osrodkach akademickich nie wspominajac.

Wydaje mi się, że NT nie ma szans na supremację i to wcale nie dlatego, że
jest takie złe, a dlatego, że nie może być w więkoszści wypadków
zamiennikiem UNIX'a. NT jest dobrym serwerem sieci dla firmy, w której sieć
udostępnia się kilku, kilkunastu komputerom PC pracującym pod kontrolą
jakiejś odmiany M$-Windows. NT bardzo dobrze współpracuje z Windows (np. 95)
i do takich zastosowań nadaje się perfekcyjnie.

Niestety jednak jego słabą stroną wydaje się być serwowanie wielu, różnych
usług internetowych w jednym czasie (system szybko się zapycha), co jest
widoczne na serwerach, które obsługują jednocześnie np. anonymous ftp i WWW.

Oprócz tego WinNT nie nadaje się zupełnie do zastosowań takich, jak
sterowanie systemami przemysłowymi, wymagającymi instalacji wielu programów
obsługi często skomplikowanych urządzeń.

Najgorsze dla NT jest to, iż Microsoft wpadł na genialny pomysł "włożenia"
obsługi GUI'95 do jądra systemu. Panuje pogląd, że w niektórych sytuacjach
znacznie obniża to stabilność całości systemu.

Niestety... można UNIX lubić, lub nie, ale faktem jest, że od przeszło 25
lat nie ma lepszego i bardziej uniwersalnego systemu operacyjnego
przeznaczonego do wykorzystywania przy dużych obciążeniach i nic nie
wskazuje, że pojawi się taki przez następne 10 lat. Zauważcie, że obecnie
nawet większość komputerowych central telefonicznych pracuje pod kontrolą
systemu UNIX (m.in. nasza międzynarodowa 5ESS).

                                                Pozdrawiam,
                                                    -Krzysio
PS.
        Osoby zainteresowane informacjami na temat architektury i działana
WinNT zapraszam do odwiedzenia serwera WWW firmy PERYT:

http://www.peryt.waw.pl

  | E-mail:                        =Unix/Network Security Expert= |
  | krzysio_at_hydra.mimuw.edu.pl     IRC:  Krzysio    Radio: SQ5ASM |
  | Voice phones: +48-22-617-66-58, +48-22-658-42-36              |