Re: Win NT - zabojca UNIXa

Autor: Jarek Lis (lis_at_ict.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 22 Oct 1996 - 23:53:19 MET DST

Krzysztof Mlynarski <krzysio_at_hydra.mimuw.edu.pl> wrote:
: Wydaje mi się, że NT nie ma szans na supremację i to wcale nie dlatego, że
: jest takie złe, a dlatego, że nie może być w więkoszści wypadków
: zamiennikiem UNIX'a. NT jest dobrym serwerem sieci dla firmy, w której sieć
: udostępnia się kilku, kilkunastu komputerom PC pracującym pod kontrolą
: jakiejś odmiany M$-Windows. NT bardzo dobrze współpracuje z Windows (np. 95)
: i do takich zastosowań nadaje się perfekcyjnie.
: Niestety jednak jego słabą stroną wydaje się być serwowanie wielu, różnych
: usług internetowych w jednym czasie (system szybko się zapycha), co jest
: widoczne na serwerach, które obsługują jednocześnie np. anonymous ftp i WWW.

Jak sie zapycha - to trzeba postawic lepszy server. Alphy czekaja.
A jak uzytkownicy uzywaja Windozy na workstation, to zobaczysz ze lepsza
integracja NT servera z Win workstation zrownowazy niedostatki NT.
Nawiasem mowiac - co sugerujecie postawic jako server bazy danych dla
wiekszej sieci? Tak powiedzmy kilkaset pracujacych stanowisk?
Oracle/Informix na SCO na pececie? AIX na maiframe za 1mln$?
NT na alfach, czy HPUX/Solaris? Potraficie wymienic jakies zalety ostatnich,
zeby klient majacy pracownikow dotychczas uzywajacych DOS/Win nie wybral NT?

: Oprócz tego WinNT nie nadaje się zupełnie do zastosowań takich, jak
: sterowanie systemami przemysłowymi, wymagającymi instalacji wielu programów
: obsługi często skomplikowanych urządzeń.

A unix generalnie sie do tego nadaje? Rownie dobrze jak kazdy inny.
Lepszy to QNX [prawie normalny unix z niego, to fakt] czy jakies OS9.

: Najgorsze dla NT jest to, iż Microsoft wpadł na genialny pomysł "włożenia"
: obsługi GUI'95 do jądra systemu. Panuje pogląd, że w niektórych sytuacjach
: znacznie obniża to stabilność całości systemu.

Dla klientow to zaden argument - nawet nie zrozumieja o co chodzi.
A "nowa,znacznie szybsza grafika" zrozumieja.
[P.S. prywatnie - a po cholere karta graficzna w serwerze, co stoi pod
stolem i najlepiej sie czuje jak nikt go nie dotyka ].

: Niestety... można UNIX lubić, lub nie, ale faktem jest, że od przeszło 25
: lat nie ma lepszego i bardziej uniwersalnego systemu operacyjnego

Nie wiem pod jakim wzgledem oceniamy "lepszy", ale dopiero od 5 lat unix
przestal byc wolny, niewygodny, z "dennymi" programami etc.
Dlaczego ludzie zdecydowali sie kiedys na DOS/Win na tyle mocno, ze teraz
juz za pozno zeby do nich argumenty trafily?

: przeznaczonego do wykorzystywania przy dużych obciążeniach

Co? skad ten wniosek? Moze stad, ze tamte unix'y na tyle spowalnialy prace
uzytkownikow, ze mozna bylo ich wiecej obsluzyc?

: wskazuje, że pojawi się taki przez następne 10 lat. Zauważcie, że obecnie
: nawet większość komputerowych central telefonicznych pracuje pod kontrolą
: systemu UNIX (m.in. nasza międzynarodowa 5ESS).

Oj naiwny. A jak myslisz - jaki system mialo AT&T uzyc, jak nie wlasny?
A z ciekawosci - unix to tam czym steruje, czy tylko wydruki robi?

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |