Re: Modemy nie na linie dzierzawiona?

Autor: Michal Krzeminski (mike_at_polbox.pl)
Data: Thu 17 Oct 1996 - 12:21:39 MET DST

> W roznych czasopismach komputerowych pojawiaja sie ostatnio dosc
> czesto testy modemow. Niejednokrotnie mozna w takich testach
> przeczytac sformulowanie, ze modem taki-to-a-taki "nie moze pracowac
> na linii dzierzawionej" czy tez "nie nadaje sie do pracy na linii

[...]

> Myslalem o USR Sportsterze, bo jest stosunkowo tani a dobry, ale
> wlasnie w jakims pismie wyczytalem ze "nie nadaje sie do linii
> dzierzawionych".
> Moglby mnie ktos oswiecic o co tu chodzi?

To jest bardzo proste. Mimo iz takie modemy (z trudem, bo z trudem) daje
sie zmusic do nawiazania polaczenia na odcinku linii jednotorowej w postaci
pary drutow (scisjej wpisujac z jednej strony ATX3D a z drugiej ATA), nie
jest to rozwiazanie do przyjecia w przypadku zastosowania ich na lacze
dzierzawione. Po pierwsze - nieco inne parametry czesci
nadawczej/odbiorczej, pamietaj o istnieniu napiecia stalego w linii
telefonicznej (i to dosc znacznego, 60V a przy oh wciaz parenascie V) po
drugie modemy na linie trwala "czuja" sie zaraz po zapieciu drutow i
automatycznie wywoluja negocjacje a w nastepstwie polaczenie. Modem na linie
komutowana nie bedzie mial takiej zdolnosci, a w przypadku utraty nosnej moze
miec problem z jej powtornym nawiazaniem (bo soft musialby sprawdzic stan
linii CD, zresetowac modem i znow wyslac odpowiednia sekwencje) wiec jak
sam widzisz nie jest to takie proste. Do niedawna uzytkowalem na swojej
dzierzawie do chalupy dwoch sztuk modemow USR ale Courier, ktore maja
dedykowany tryb dla linii stalych (AT&L2 o ile pamietam) ktory powoduje
ze po przelaczeniu w ten stan modem zachowuje sie jak opisalem powyzej.
Modemy pracowaly przez prawie pol roku na linii o dlugosci ok. 2.5km
(wiem ze to nie jest duzo) na pelnej mozliwej do uzyskania predkosci
(33600 bps - tylko z ostatnim ROMem, poprzednie wersje V34+ nie chcialy
chodzic na leased) i bylem z nich bardzo zadowolony. Po przerwaniu petli
modemy bezblednie i w 100% nawiazywaly polaczenie. W tej chwili mam juz
GORAMO BPh+, 115200 na asyncu (kosztuja mniej niz couriery a na 4 drut to
one wogole sa bardzo tanie, niecale 5 baniek za sztuke za modem 64kbps).

 Michal Krzeminski "In Arp We Trust"
  Polbox Network Administrator * mike_at_polbox.com.pl * nic-hdl MFK1-RIPE
  IRC psychop * Fax/Phone +48 22 6656363, +48 22 230797 * fido 2:480/64

 motd: " It's nice to be important, but it's more important to be nice ! "