Re: Satelity na orbicie (bylo: Re: naprawa satelity)

Autor: Janusz A. Urbanowicz (alex_at_p327.phys.uni.torun.pl)
Data: Wed 16 Oct 1996 - 17:55:14 MET DST

In article <542tbj$98_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl>,
Jarek Lis <lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl> wrote:
> [...]
>: Jerzy Michal Pawlak <pawlak_at_hozavx.fuw.edu.pl> wrote:
>: >Tym bardziej ze ten stary nie pilnowany
>: >i tak z czasem zdryfuje precz z geostacjonarnej.
>
>: Z tego co wiem, orbita geostacjonarna zgodnie z nazwa jest stacjonarna, tzn
>: nic z niej nie zdryfuje bo nie ma prawa. czyli satelita umieszczony tam
>: bedzie sie krecil prawie do konca swiata.
>
>To sie przejdz do biblioteki, i przeczytaj co to znaczy "orbita
>geostacjonarna". Dlaczego nie jest np. nazywana "samocentrujaca".
>A nie jest.
>Zreszta - po uwzglednieniu Ksiezyca dzieja sie cuda.

Perturbacje po uwzglednieniu Księżyca i Słońca, zgoda. Ale co do
centrowalnosci.. zależy co przez to rozumiemy. Dla mnie geostacjonarna to
także jest orbita której nachylenie do ekliptyki 0>, no ale to kwestia
terminologii/

>: >wynosi :-) albo umieraja smiercia naturalna - znaczy wyczerpuje im sie
>: >paliwo do manewrow. To drugie jest latwe do przewidzenia i wlasciciel
>:
>: Oj one chyba nie maja paliwa do manewrow. Przynajmniej te na stacjonarnej.
>
>Najpierw je trzeba na tej orbicie precyzyjnie umiescic. A najlepiej sie
>to robi silnikami korekcyjnymi satelity.

Zawsze mi sie wydawało że one do wejscia na orbity docelowe mają
jednostrzałowe boostery które włączają się po wypaleniu rakiety nośnej.
Na pewno tak robiono przy wynoszeniu satelitów przez prom kosmiczny.

Szczególnie, że z punktu widzenia ekonomii głupotą byłoby używanie do tego
silników korekcyjnych (czas życia satelity).

Poszukam danych o tym jak to jest rozwiązane.

Alex

--
Janusz A. Urbanowicz, student of physics, Amiga user |finger for PGP&Geek Code
email: alex_at_eris.phys.uni.torun.pl | WWW: http://eris.phys.uni.torun.pl/~alex/