Re: TelePies lapie modemiarzy

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Fri 20 Sep 1996 - 22:24:57 MET DST

Szymon Sokol (szymon_at_galaxy.uci.agh.edu.pl) wrote:
: Piotr Zawicki <plz_at_warman.com.pl> wrote:
: : Nie badz zlosliwy, ja jestem tylko glupi informatyk. Modemami zajmuja sie
: : inni. Po prostu nie potrafie sobie wyobrazic w jaki sposob modem moze przeslac
: : np. 128 tysiecy bitow na sekunde z czestotliwoscia 4k ???

Kto wypuscil informatyka bez znajomosci takich pojec jak 'ilosc informacji'
[w bitach liczona]. O 'przepustowosci kanalu' to juz sie nie bede upieral.
Odpowiedz : modulacja [kluczowanie] wielowartosciowa.
    Hint: jak to sie dzieje, ze ekran na ktory patrzysz zawiera zapewne
          2000 znakow i 16kb, choc informacji znacznie mniej..

: Hmmm... widać tam, gdzie studiowałeś informatykę (UW?) nie uczyli
: telekomunikacji. U nas na AGH uczą, więc w dwu słowach: trellis
: encoding. Tzn. ważne są nie tylko zmiany częstotliwośi sygnału (jak w FM), ale
: jeszcze fazy.

Czestotliwosciowo, to pracowaly modemy na 300 baud [no, czasem troche szybciej]
Reszta stosuje QAM (modulacja amplitudy i fazy), w ktorej Trellis encoding
to jest tylko drobna sztuczka zamieniajaca ilosc na jakosc (czyli wstepny
kod korekcyjny).

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |