Re: Slodka tajemnica?

Autor: Janusz A. Urbanowicz (alex_at_p327.phys.uni.torun.pl)
Data: Wed 04 Sep 1996 - 15:47:38 MET DST

In article <322d6787.1836417_at_news.man.lodz.pl>,
Marek Jedlinski <eristic_at_lodz.pdi.net> wrote:
>Pytam wiec tutaj - z ciekawosci - co konkretnie moze (lub powinien, a
>czego nie) monitorowac operator? Czas pracy w sieci, OK - co jeszcze?
>Odwiedzane miejsca? Prenumerowane newsy? Downloady i uploady? Poczte?
>Czy sa jakies przepisy, ktore chronia prywatnosc uzytkowanika
>(watpie...) i jaka jest praktyka? Prosze nie posadzac mnie o paranoje
>- domyslam sie ;-) ze administratorzy systemow maja wazniejsze zajecia
>na glowie niz przegladanie poczty do i od uzytkownikow systemu, ale
>ciekaw jestem, jakie informacje _sa_ monitorowane "standardowo",
> [...]

Co może kontrolować root to zależy od wersji systemu i (np w unixach) tego
co systemowi każe śledzić. Root musi mieć możliwość grzebania po całym
systemie, sprawdzenia kto się loguje i z grubsza co robi. Chociażby po to
zęby wyłapać eewntualne włamanie. Przepisów na temat prywatności nie ma
AFAIK. Zabezpieczeniem przed czytaniem cudzej poczty przez roota jest PGP.
Na upartego można by śledzić dokłądnie wszytskie adresy z którymi ktoś się
łączy, ale z doświadczenia mogę CI p[owiedzieć, że produkuje to takie ilości
logów, iż nie ma to wielkiego zastosowania (nie nadąża się tego czytać).

No i z tego co wiem, wszelkie kursy i poradniki administracyjne zawierają
adnotcaję, że prywatność userów powinno się naruszać tylko w wypadku
najwyższej konieczności.

Alex

--
Janusz A. Urbanowicz, student of physics, Amiga user |finger for PGP&Geek Code
email: alex_at_eris.phys.uni.torun.pl | WWW: http://eris.phys.uni.torun.pl/~alex/