Re: Wady unixa, bylo: M$ Exchange

Autor: Michal Dombrowski (digital_at_mat.uni.torun.pl)
Data: Mon 12 Aug 1996 - 18:40:26 MET DST

Jarek Lis <lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl> wrote:
> Michal Dombrowski (digital_at_mat.uni.torun.pl) wrote:
> : > > : czy uwazas ze UNIX ma jakies wady ???????????????????? ;)

> : Kto da wiecej? :)

> Brak [przewaznie - wiem ze gdzieniegdzie istnieje) operacji typu "undelete".

        Undelete to wypaczenie MS-DOSa. W systemie wielodostepnym
takie cos (w ten sam sposob jak pod dosem) jest _niemozliwe_! Mozna
bardzo latwo zrobic aliasik:
% alias rm mv \!* ~/.wastebasket
i masz co chciales. :)

> Mierna komunikacja pomiedzy procesami - trudno uruchomic program operujacy
> kilkoma zadaniami na wspolnym kodzie i danych.

Czytales cos o IPC? Semafory, pamiec dzielona, kolejki komunikatow,
sockety. Do tego wielowatkowosc (czy chocby LWP). WinNT dopiero do
tego dojrzewa... (mysle o niedopracowaniu tych mechanizmow).

> Blokowanie dostepu do plikow i rekordow? Czy to w ogole jest, czy
> tylko jest symulowane na plikach "*LOCK*".

Jest, przynajmniej blokowanie plikow. Rekordow chyba tez, acz tego
nie jestem pewien.

> Podstawienie zadania pod zdarzenia "asynchroniczne" - typu "przybyl
> nowy plik".

        Na pewno mozna podczepic funkcje obslugi zdarzenia typu
nadejscie danych do socketa dzialajaca asynchronicznie (vide sygnaly).
Co do tworzenia pliku (chyba o to tu chodzi w slowie "przybyl"): nie
moge sobie wyobrazic, w jakich zastosowaniach to byloby konieczne...
Do tego mysle, ze bylby to dosc powolny mechanizm, zwazywszy na nature
operacji dyskowych :)

> Nie dziwne, ze czesc rzeczy wykonuje sie przez cyklicznie uruchamiane
> programy, ktore sprawdzaja, czy nie maja przypadkiem czegos do roboty..

        Te, ktore dzialaja co jakis czas, zwykle robia porzadki. Moga
tez czytac dane ze spoola. Etc, etc. Byloby zbednym obciazeniem
procesora utrzymywannie takich procesow w gotowosci aby zareagoewac
natychmiast. Taka juz natura ich zadan, ze nie musza byc wykonywane
bezzwlocznie :)

Michal

--
  Michal Dombrowski   WMiI UMK, Torun, Poland
  <digital_at_mat.uni.torun.pl> <rust_at_ncac.torun.pl>