Re: Nie-satelitarne lacze do swiata?

Autor: Jacek Piskozub (piskozub_at_iopan.gda.pl)
Data: Wed 03 Jul 1996 - 14:45:57 MET DST

mpokul wrote:

[ciach]

> Nie wiem z jaka szybkoscia porusza sie
> swiatlo w swiatlowodzie ale wydaje sie ze szybciej niz fala radiowa.

Litosci! Nie!!!!

Jakem fizyk tu rozdzieram szaty wolajac; "Herezja!!!".

Swiatlo w prozni porusza sie z predkoscia niezalezna od dlugosci fali;
fizycy nazywaja ja stala c (ok. 300.000 km/s). Predkosc swiatla w
osrodku o wspolczynniku zalamania n (dla prozni n=1) wynosi v = c/n.
Szklo ma ok. n=1.5 , dla swiatla widzialnego, czyli fala w swiatlowodzie
porusza sie jakies 200.000 km/s.

Nawiasem mowiac sa materialy o n<1 (dla pewnych zakresow czestosci fal
elektomagnetycznych). Oznacza to ze grzbiety fal poruszaja sie z
predkoscia v>c !
Nie cieszcie sie jednak nadmiernie: modulacji (np. pakietu) nie da sie
jednak wyslac z predkoscia ponadswietlna (fale w pakiecie powstaja na
koncu i przesuwaja sie do przodu ale energia pakietu przesuwa sie z
v=c). Wynika to wprosc z teorii wzglednosci.

A 0.5 sekundy (jak juz w innym postingu pisalem wynika z tego ze ping
idzie w obie strony i pokonuje lacznie 4 x 36.000 km = 144.000 km

--
Jacek Piskozub
	Institute of Oceanology PAS, Sopot, Poland